
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 160 – 04/08/2012 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 

Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 
 

Somalia: Somali radio journalist injured in Mogadishu attack ....................................... 4 
DRCongo: DRCongo minister suspends state TV head for airing "xenophobic statements" 4 
RDC: First-Ever Solar-Powered Radio Launched in Oshwe ........................................... 4 
Nigeria: Kaduna Radio Resumes Transmission One Year After Closure .......................... 5 
South Africa: Jacaranda FM Tells Us Why It's 'Lekker to Be Here' ................................. 5 
Ghana: Foul Language On Radio Report to Be Tendered As Evidence At ICC If ............... 6 
Tanzania: Radio Brings Education in Full View ............................................................ 7 
Uganda: Irked ethics minister tells media to reduce on sex talk ................................... 8 
Southy Sudan: "Broke" state South Sudan television, radio off air ................................ 9 
South Sudan: South Sudan state television, radio back on air ...................................... 9 
Sierra Leone: Radio Shalom Prepares Peace Message ................................................. 9 
Nigeria: Gunmen attack radio station, kill three in northern Nigeria state ..................... 10 
Kenya: “Chakruok! Radio Drama" by Well Told Story ................................................. 11 
Resource: “Sustainability of Community Radios: Module 2”, by SFCG .......................... 11 
Zimbabwe: Star FM Plans to Go National .................................................................. 12 
Zimbabwe: Zimbabwe broadcaster gets legal ammunition to enforce licence fees .......... 12 
Ghana: Ghanaian state media plays sombre music following death of president ............ 13 
Malawi: Broadcasting Boom for Malawi .................................................................... 13 
South Africa: Digital Radio Spreads Afrikaans Music Globally ...................................... 14 
Malawi: MACRA issues 15 broadcasting licenses ........................................................ 14 
South Sudan: Report Shows Internews Radio Stations in Southern Sudan most trusted by 
communities ......................................................................................................... 15 
Sierra Leone: Radio Station, Journalists Violently Attacked ......................................... 16 
Somalia: Somalia's Al-Shabab moves prisoners, radio equipment from southern town ... 16 
Rwanda: Journalist cleared after three months in prison, another stays in custody ........ 16 
Netherlands/Africa: Radio Netherlands Worldwide appoints new director ...................... 17 
South Sudan: Community radio network in South Sudan ........................................... 17 
World: WACC Project Support - Call for proposals ..................................................... 18 
 

Nouvelles en français 

Nigeria: « La douce patrie » par ARDA ..................................................................... 18 
RDC: Lambert Mende suspend le patron de la Radio télévision nationale congolaise ...... 19 
Sénégal: Vers une rémunération adéquate du service public ....................................... 19 
Sénégal: Réalisation de magazines - Des radios de Sédhiou et Kédougou à l'école de la 
pratique ............................................................................................................... 20 
Mauritanie: Radio Nouakchott lance ses émissions en 99.5 fm .................................... 20 
Mauritanie: L'IRA organise un sit-in de protestation devant la radio Mauritanie ............. 21 
Gabon: Radio Mouila dans un coma profond depuis plusieurs mois .............................. 21 



TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

2 

Sénégal: Kabisseu Fm, la voie de la paix et du développement à Oussouye .................. 22 
Congo-Kinshasa: Accès des tradipraticiens aux médias - Le CSAC pose des préalables .. 22 
Burkina Faso: CSC - La radio Wendpanga de Ouahigouya mise en demeure ................. 22 
Burkina Faso: Examen des dossiers de radios communales et renouvellement de 
conventions .......................................................................................................... 23 
Ressource : «La viabilité des radio de proximité, Module 2 » par Search for Common 

Ground ................................................................................................................ 23 
Kenya: « Chakruok! Radio Drama » par Well Told Story ............................................. 24 
Sénégal: Médias - Les journalistes des radios communautaires initiés à la gestion des 
ressources pub ..................................................................................................... 24 
Sénégal: Toubacouta - Atelier de formation pour les animateurs des radios 
communautaires ................................................................................................... 25 
RDC: Goma:-les journalistes de Radio Okapi célèbrent la journée internationale Nelson 
Mandela ............................................................................................................... 25 
Sénégal: Vers l'accélération du passage au numérique pour les radios et les télévisions . 26 
Madagascar: Radio « Free FM », de nouveau menacée ............................................... 26 
RDC: Journée nationale de la presse : l’Omec plaide pour l’accès des journalistes à 

l’information ......................................................................................................... 26 
Côte d'Ivoire: Radio Fréquence 2 / Moov ouvre l’antenne aux pays de la sous-région .... 27 
Burkina Faso: La Nuit du communicateur: Rachelle Somé rafle plusieurs prix ............... 27 
Angola: La définition de l'ordre d'utilisation des espaces d'antennes ............................ 27 
Rwanda: Un journaliste libéré après 3 mois de prison ................................................ 28 
Pays-Bas/Afrique: Radio Nederland a un nouveau directeur ........................................ 28 
Monde: La WACC lance un appel pour de nouvelles demandes de projets ..................... 28 
Soudan du Sud: Réseau de radios communautaires au Soudan du Sud ........................ 29 
Côte d'Ivoire: Daloa - Le Lions Club équipe la radio "Tchrato" ..................................... 29 
Côte d'Ivoire: L'ONUCI entend renforcer les moyens des médias ivoiriens .................... 30 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 11/07/2012 to 04/08/2012) 

 

Angola: La définition de l'ordre d'utilisation des espaces d'antennes ............................ 27 
Burkina Faso: CSC - La radio Wendpanga de Ouahigouya mise en demeure ................. 22 
Burkina Faso: Examen des dossiers de radios communales et renouvellement de 
conventions .......................................................................................................... 23 
Burkina Faso: La Nuit du communicateur: Rachelle Somé rafle plusieurs prix ............... 27 
Congo-Kinshasa: Accès des tradipraticiens aux médias - Le CSAC pose des préalables .. 22 
Côte d'Ivoire: Daloa - Le Lions Club équipe la radio "Tchrato" ..................................... 29 
Côte d'Ivoire: L'ONUCI entend renforcer les moyens des médias ivoiriens .................... 30 
Côte d'Ivoire: Radio Fréquence 2 / Moov ouvre l’antenne aux pays de la sous-région .... 27 
DRCongo: DRCongo minister suspends state TV head for airing "xenophobic statements" 4 
Gabon: Radio Mouila dans un coma profond depuis plusieurs mois .............................. 21 
Ghana: Foul Language On Radio Report to Be Tendered As Evidence At ICC If ............... 6 
Ghana: Ghanaian state media plays sombre music following death of president ............ 13 
Kenya: “Chakruok! Radio Drama" by Well Told Story ................................................. 11 
Kenya: « Chakruok! Radio Drama » par Well Told Story ............................................. 24 
Madagascar: Radio « Free FM », de nouveau menacée ............................................... 26 
Malawi: Broadcasting Boom for Malawi .................................................................... 13 
Malawi: MACRA issues 15 broadcasting licenses ........................................................ 14 
Mauritanie: L'IRA organise un sit-in de protestation devant la radio Mauritanie ............. 21 
Mauritanie: Radio Nouakchott lance ses émissions en 99.5 fm .................................... 20 
Monde: La WACC lance un appel pour de nouvelles demandes de projets ..................... 28 
Netherlands/Africa: Radio Netherlands Worldwide appoints new director ...................... 17 
Nigeria: « La douce patrie » par ARDA ..................................................................... 18 
Nigeria: Gunmen attack radio station, kill three in northern Nigeria state ..................... 10 
Nigeria: Kaduna Radio Resumes Transmission One Year After Closure .......................... 5 
Pays-Bas/Afrique: Radio Nederland a un nouveau directeur ........................................ 28 



TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

3 

RDC: First-Ever Solar-Powered Radio Launched in Oshwe ........................................... 4 
RDC: Goma:-les journalistes de Radio Okapi célèbrent la journée internationale Nelson 
Mandela ............................................................................................................... 25 
RDC: Journée nationale de la presse : l’Omec plaide pour l’accès des journalistes à 

l’information ......................................................................................................... 26 
RDC: Lambert Mende suspend le patron de la Radio télévision nationale congolaise ...... 19 
Resource: “Sustainability of Community Radios: Module 2”, by SFCG .......................... 11 
Ressource : «La viabilité des radio de proximité, Module 2 » par Search for Common 
Ground ................................................................................................................ 23 
Rwanda: Journalist cleared after three months in prison, another stays in custody ........ 16 
Rwanda: Un journaliste libéré après 3 mois de prison ................................................ 28 
Sénégal: Kabisseu Fm, la voie de la paix et du développement à Oussouye .................. 22 
Sénégal: Médias - Les journalistes des radios communautaires initiés à la gestion des 
ressources pub ..................................................................................................... 24 
Sénégal: Réalisation de magazines - Des radios de Sédhiou et Kédougou à l'école de la 
pratique ............................................................................................................... 20 
Sénégal: Toubacouta - Atelier de formation pour les animateurs des radios 

communautaires ................................................................................................... 25 
Sénégal: Vers l'accélération du passage au numérique pour les radios et les télévisions . 26 
Sénégal: Vers une rémunération adéquate du service public ....................................... 19 
Sierra Leone: Radio Shalom Prepares Peace Message ................................................. 9 
Sierra Leone: Radio Station, Journalists Violently Attacked ......................................... 16 
Somalia: Somali radio journalist injured in Mogadishu attack ....................................... 4 
Somalia: Somalia's Al-Shabab moves prisoners, radio equipment from southern town ... 16 
Soudan du Sud: Réseau de radios communautaires au Soudan du Sud ........................ 29 
South Africa: Digital Radio Spreads Afrikaans Music Globally ...................................... 14 
South Africa: Jacaranda FM Tells Us Why It's 'Lekker to Be Here' ................................. 5 
South Sudan: Community radio network in South Sudan ........................................... 17 
South Sudan: Report Shows Internews Radio Stations in Southern Sudan most trusted by 
communities ......................................................................................................... 15 
South Sudan: South Sudan state television, radio back on air ...................................... 9 
Southy Sudan: "Broke" state South Sudan television, radio off air ................................ 9 

Tanzania: Radio Brings Education in Full View ............................................................ 7  



TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

4 

News (Les nouvelles en français suivent p.18) 

ALERT FROM :   2012-07-11   [EN] 

Somalia: Somali radio journalist injured in Mogadishu attack  

The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) today condemned the shooting attacks on 
journalists in Mogadishu [in] which [a] radio journalist was seriously wounded. 
Muhammad Nur Muhammad, known as Sharifka, a journalist working for UN-funded [Nairobi-
based] Radio Bar Kulan was injured in Mogadishu's Hamar Jajab district on Friday [6 July] 
evening.  
Unidentified armed men in Hamar Jajab district shot and seriously wounded Muhammad while he 
was on his way home in Waberi district, in the latest violent attack on journalists in the country. 

Muhammad was taken to Mogadishu's Medina hospital where he was successfully operated. Two 
bullets one in the stomach and one in the chest shot him. 
"We condemn this wanton violence against Muhammad Nur Muhammad who only wanted to pursue 
a career in journalism," said Omar Faruk Osman, NUSOJ secretary-general. "The authorities must 

be sincere in their fight to bring the war on journalists to an end." 
Muhammad Nur Muhammad is a member of NUSOJ's Banadir branch. He is well-known journalist 

who worked with several radio stations in Mogadishu before joining Radio Bar Kulan. 
Source: NUSOJ website, 8 Jul. 2012; quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media File, 10 July 
2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-13   [EN] 

DRCongo: DRCongo minister suspends state TV head for airing 

"xenophobic statements" 

The minister of media, Lambert Mende, on Wednesday 11 July suspended Christophe Kolomoni 
Jibu, the director-general of the Radio-Television Nationale Congolaise (RTNC) TV [state-owned 

television], from his duties. He [Mende] accused the latter of airing on the public channel a 
morning political programme of the People's Party for Reconstruction and Democracy (PPRD), the 
ruling majority, during which "xenophobic statements" were made. 

"Late last evening, I sent a request for an explanation to the director-general of the RTNC, Mr 
Kolomoni, accompanied by a provisional suspension whose duration will be determined following 
the procedure I launched yesterday. The only reason is the fact that vexatious statements 
bordering xenophobia were aired on the airwaves of the Radio-Television Nationale Congolaise," 

Lambert Mende told Radio Okapi on Thursday 12 July morning. 
It was during a live report from the Fikin [the Kinshasa International Fair Centre] on the PPRD 
meeting. During the meeting, Lambert Mende continue, "statements bordering xenophobia were 
said and has hurt national unity. [These statements] did not respect articles of the 1966 law which 
shuns incitement to ethnic and tribal hatred". 
The minister of media suspended the public outlet official 11 days after banning the publication of 
daily newspaper, "Le Journal" of Kinshasa "until further notice" for incitement to racial and tribal 

hatred. He accused the daily, in its issue number 836 of 29 June 2012, of deliberately violating the 
provision of the law on repression of racism and tribalism. 
The article which appeared on page two of the newspaper was stigmatizing "an entire community 
for faults reportedly committed by some of its members", Minister Mende said in his decision. 
Source: Radio Okapi website, Kinshasa, in French 12 July 2012; translated and quoted by BBC 
Monitoring Global Newsline Media File, 13 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-14   [EN] 

RDC: First-Ever Solar-Powered Radio Launched in Oshwe 

http://allafrica.com/stories/201207120465.html  

Today [11 July 2012], Greenpeace launched Africa's first solar-powered radio station in Oshwe, in 
the DRC. Hundreds of community members and leaders came out to witness the event. Authorities 
applauded efforts to increase this remote community's access to basic information. 
To overcome the challenge of on-again-off-again fuel supply, Greenpeace and the community 
decided to equip the radio station with solar energy. A clean and stable energy supply, the solar 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5879
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5881
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5881
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5882
http://allafrica.com/stories/201207120465.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

5 

panels will allow uninterrupted broadcasting. 
Loan Tran Thanh, Greenpeace's DRC Country Manager said this was "a perfect example of the 
renewable energy opportunities that are a solution for communities like this." 
In addition to the uninterrupted power supply, the antenna of the radio station was also raised in 
order to reach all the villages within a 100km radius, giving many more forest communities access 

to the vital news and information that the radio broadcasts. 
Like many other parts of the Congo Forest Basin, the Oshwe region is under threat from 
unscrupulous international logging companies abetted by governments. 
"Oshwe communities who live in the world's second largest rainforest will finally know what is 
happening in DRC, and understand the implications of decisions being made in the capital city, 
Kinshasa, particularly around their resources," added Tran Thanh. 
For the project, we also took our SUNiversity to the DRC to train 12 young volunteers to ensure the 

maintenance of the solar installations in the community. 
Over the past few years Greenpeace has reached out to forest communities to explain just how and 
why they should protect the forest; and understand their rights around the protection of their 
forests, while suggesting viable and sustainable alternatives to deforestation. 
This renewable energy radio station is a momentous step in the work that's been done in the 

Oshwe region over the past two years. 

Help Greenpeace get the South African government to see these renewable energy possibilities by 
signing our Use Me More campaign here. 
Source: Greenpeace International (Amsterdam), Press release, 11 Jul 2012; quoted by 
allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-14   [EN] 

Nigeria: Kaduna Radio Resumes Transmission One Year After Closure  

http://allafrica.com/stories/201207110827.html  

The Kaduna State AM Radio station has resumed test transmission a year after it was shut down 
over the failure of one of its transmitters. Speaking to our correspondent yesterday, Managing 
Director of the Kaduna State Media Corporation (KSMC), Mrs Tamani Yusuf, said the station is on 

test transmission now, and that the damaged equipment has been repaired. The radio station was 
shut down in August last year, and the management of the station, under Mrs Yusuf, blamed the 
closure on technical hitches. 

Source: Daily Trust, 11 July 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-14   [EN] 

South Africa: Jacaranda FM Tells Us Why It's 'Lekker to Be Here'  

http://allafrica.com/stories/201207100707.html  

After a recent rebranding campaign, Jacaranda FM last week announced the launch of its "Lekker 
To Be Here" campaign - a positioning statement which forms part of the station's overall brand 
experience. 

For the last 27 years Jacaranda FM has played a critical role in the broadcasting landscape to its 
listeners and advertisers. At the end of 2011 the station started looking back on all the experiences 
it had been through with its audience: the music, the charitable promotions, its presenters and 
guests. The one word that was found to describe all of these moments was "lekker". 
"There has been a consistency over the years around everything the station has done, and we felt 
this was a great time to express that idea both internally and externally," says station GM Kevin 

Fine. 

"'Lekker to be here' is about the people, things and places of South Africa - like Madiba, Biltong, 
the Boks, Arno Carstens, Bafana Bafana, braaing... everything that's just lekker," he adds. 
"We really believe that it's 'Lekker To Be Here'," says Fine. "What we're doing now is encouraging 
everybody to express themselves and to be part of our 'lekker' movement. Lekker has a different 
meaning to every person. Whether that's about fun, caring, music, good food, entertainment or 
family time, we want them to shout it from the mountain tops together with us." 

The "Lekker To Be Here" campaign includes various on-air, print, online, outdoor, social media and 
direct marketing elements to create awareness and interaction with the station's listeners and 
broader audiences. Jacaranda is looking for all the lekker things people do, the places they go, the 
food they eat and where the lekker places are that they hang out. Listeners have been asked to tell 
the station about what they think is lekker via Twitter (with the #LTBH hashtag), Facebook, and 
SMS. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5883
http://allafrica.com/stories/201207110827.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5884
http://allafrica.com/stories/201207100707.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

6 

The best messages are going to be put up on billboards all around Gauteng. This way people will 
get to see and hear why people think it's "Lekker To Be Here" and share in the excitement of the 
campaign. 
Media and media agencies have also been included with the purpose of allowing them to play a 
significant role in the "lekker" movement. The individuals in agencies are being asked to tell 

Jacaranda FM what they think is Lekker, and the station will do something Lekker for those who 
respond - the details of the lekker something have not been revealed at this stage. 
Look out for "Lekker To Be Here" in what you read, where you drive, where you have a get-
together, on Twitter at #LTBH or on www.jacarandafm.com and Jacaranda FM's airwaves! 
Jacaranda FM broadcasts in English and Afrikaans to an audience of approximately 2 million 
listeners across Gauteng, Mpumalanga, Limpopo and North West. The line-up features a host of 
South Africa's top radio talent, including Rian van Heerden, Ashley Hayden, Barney Simon, Martin 

Bester, Julio Garcia, Maurice Carpede and Paul Rotherham. The station combines this great talent 
with a rounded music offering that delivers SA's Best Mix of the 80's, 90's and now, as well as 
innovative, informative and entertaining content. 
Source: Biz-Community (Cape Town), 10 July 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-14   [EN] 

Ghana: Foul Language On Radio Report to Be Tendered As Evidence At 
ICC If 

http://allafrica.com/stories/201207091131.html  

In the unlikely event of Ghana being thrown into a state of anarchy as a result of election-related 
violence, the Media Foundation for West Africa (MFWA) would be willing to tender its monitoring 
reports on the use of indecent language on radio as evidence for prosecution of persons found 
culpable. 
Whoever misbehaves in Ghana, we have this record and we will use it, Prof Kwame Karikari, head 
of MWFA, told fellow civil society activists last Wednesday in Accra. 

In view of this resolve of MFWA, Prof Karikari reminded radio owners and presenters in particular of 
the need to guard against availing their platforms to foul-mouthed political activists to spew foul 
language. 
The MFWA boss was making a presentation on Journalism Ethics and Elections Coverage at a two-
day Elections Semi-Annual Convention organized by the STAR-Ghana Secretariat for the 53 civil 

society organizations including eight media organizations that have received support from the 
Strengthening Transparency, Accountability Responsiveness in Ghana (STAR-Ghana) pooled 

funding mechanism. 
The MFWA is among the 53 organisations and it is using its grant to implement the Promoting 
Issues-based and Decent Language Campaigning for a Peaceful, Free and Fair Elections in Ghana in 
2012? Project. The project, which started in April 2012, was informed by the increasing resort to 
indecent expressions among political activists in elections-related and general political discussions, 
particularly on radio. 
The main objective of the project was to contribute to ensuring issues-based and decent language 

campaigning in the 2012 elections. 
Dr Kwadwo Afari-Gyan, Chairman of the Electoral Commission (EC), who has been following the 
MFWA project, says the impact is gradually showing. 
But it seems the pace of improvement is not fast enough for Prof KariKari , prompting him to serve 
notice of his organisation's willingness to make evidence available when it becomes necessary to 
do so. 

The position is informed by the Rwandan and Kenyan cases in which media associates have been 
indicted by the International Criminal Court (ICC). In the Rwanda, a presenter of radio station 

Radio-T?l?vision Libre des Mille Collines (RTLM) was charged for genocide while in Kenya's 2007 
post election violent attacks charges have been preferred against senior Kenyan politicians and a 
radio journalist for crimes against humanity. 
In a related development, 174 indecent expressions have been recorded in the first three months 
of the MFWA?s monitoring on 31 radio stations. These indecent remarks were often made during 

morning and evening/night discussion programmes, Prof Karikari disclosed at the convention. 
Providing more detail, he said the main categories of indecent expressions that were often 
recorded included unsubstantiated allegations (60 of them recorded), insulting and offensive 
comments (53), expressions calling for confrontation and violence (15), innuendoes (15), and 
provocative remarks (12). 
Members/supporters of the governing National Democratic Congress (NDC) and the opposition New 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5885
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5885
http://allafrica.com/stories/201207091131.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

7 

Patriotic Party (NPP) were the main culprits. Specifically, supporters/affiliates of the NDC made 85 
of the 174 indecent expressions while the NPP members/supporters made 62 of the indecent 
expressions, he further revealed. 
The MFWA is expected to provide a more detailed report on the monitoring to the public this week. 
The monitoring project involves daily monitoring of campaign language or expressions by 

politicians and activists on specific programmes on 31 selected radio stations across the country. 
The monitoring also includes assessing the conduct of the stations that are being monitored. 
Weekly reports from all the monitors are analysed by the MFWA and then presented to the public 
through the media. 
Source: Public Agenda (Accra), 9 July 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-14   [EN] 

Tanzania: Radio Brings Education in Full View  

http://allafrica.com/stories/201207091078.html  

DURING last month's Deutsche Welle Globa Media Forum, staff writer IMAN MANI had the 

opportunity to have a conversation with the German international broadcaster's Head of Programs 

for Africa, Thomas Mosch. Following are extracts of their discussion, which gives a behind-the-
scenes look at the method used to decide which issues they should handle, from a wide range of 
available subjects. 
QUESTION: Can you briefly explain exactly what the duties of the Programmes for Africa 
Department are? 
ANSWER: We are the department that is responsible for all the programmes Deutsche Welle 

broadcast throughout the African continent. In so doing, we make use of three European 
languages, which are English, French and Portuguese, together with three African languages: 
Swahili, Hausa and Amharic. 
Q: Currently, are you broadcasting in all countries in Africa? 
A: Well, definitely; our programmes are available in all African countries because we broadcast 
through Shortwave, Satellite and Internet, so theoretically you can capture our programmes 
anywhere on the continent. 

Q: What kind of programmes do you actually produce and broadcast for Africa? 
A: Over the years we have produced and broadcast different kind of programmes for the African 
continent. One of the latest and successful ones is our Learning by Ear drama productions. 

Q: Can you explain what this is and how it came about? 
A: Learning by Ear is a special programme that we created in 2008, with support from the German 
foreign office, because we said education is a big issue in Africa, which still has a weak 
infrastructure for education in many regions. We thought since radio is a very popular media on the 

continent it would be a good idea to offer education via radio. 
This is how the idea came about and we were able to convince the German foreign office to give us 
additional special funds to start the programme, so we started developing radio drama, as well as 
feature programmes on specific topics that we think are of interest for young listeners. 
By young we mean teenage listeners in Africa. We try to have a broad variety of topics from 
different fields. We have issues that are related to Human Rights and Democracy, topics related to 

the economy and the environment. There are also issues that are important to life in homes like 
hygiene for example or health. 
HIV/AIDS of course is an issue but also family matters like children's rights or girls' education. We 
have been producing these programmes now for five years and it has become a very popular. 
Q: How do you know that it has become a very popular programme? 
A: Well we have different ways of knowing this. First of all, off-course we get direct feedback from 
our listeners, who send us e-mails or text messages. We also have direct encounters with listeners 

when we are travelling to the countries in which we are broadcasting, and everywhere we go we 
get a positive feedback. 
And then, since we are not only broadcasting the programmes ourselves but are in partnership 
with many African media houses, who use our programmes, not only Learning by Ear but also 
other programmes we broadcast, these partners also give us feedbacks. 
We have a lot of them who specifically ask for Learning by Ear because they say this is a very 
important issue for them and their listeners. This has become even a door opener in many 

countries, where radio stations, especially if they are state owned that might be reluctant to look at 
political issues. These educational programmes are very attractive for even them. 
Q: Without the use of art would you have been able to reach the level of success you say 
you have obtained from these productions? 
A: Actually it didn't even come to our mind to do it without art because for us, from the beginning 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5886
http://allafrica.com/stories/201207091078.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

8 

it was clear that an educational programme cannot only deliver knowledge it should also be 
entertaining. If you want to reach young listeners they must be attracted to the programme 
because they find it to be entertaining. 
If you would just try to promote knowledge only, then I think you would scare away a lot of young 
listeners. So from the beginning we said we wanted to combine education and entertainment and 

the best format to do this, from our knowledge is radio drama. 
Radio drama is and has been very popular in Africa. This is a fact that has been there, so it was 
just for us to see how we could develop programmes where we could use radio drama to promote 
certain information and knowledge. There are other issues where we said no; this is too difficult to 
put into drama. 
Q: Can you give an example of these other issues, which you thought were too difficult to 
do? 

A: If you want to talk about personalities for example that can be used as an idol or somebody who 
can be followed, then off-course you have to talk about real people. You cannot just make them 
up, and then it wouldn't be of much use. 
So wherever it has been necessary to talk about real people we have been using feature 
programmes and more traditional radio formats. But they also should be, wherever possible 

entertaining, at least in such a way that we use also sound effects and go very close to the people 

and not produce a dry interview. 
One other example is the issue of migration. Off-course you can do stories of migration, as a radio 
drama but we thought it would be much more convincing if you have real people to talk to. They 
can explain to you their feelings, aspirations and experiences when they actually tried to migrate to 
Europe, for example. 
They can talk about the threats and dangers they encountered. That's much more real than if you 
incorporate it into a radio drama, where people can always say it's a nice story but are left 

wondering what it has to do with reality. 
Source: Tanzania Daily News (Dar-es-Salaam), 8 July 2012; quoted and distributed by 
allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-20   [EN] 

Uganda: Irked ethics minister tells media to reduce on sex talk  

http://www.newvision.co.ug/news/633134-irked-ethics-minister-tells-media-to-
reduce-on-sex-talk.html  

The minister for ethics and integrity, Rev Simon Lokodo has asked local media to reduce on the 
amount of space and airtime spent talking about sex. 
The minister says the more the media have discussed sex issues, the more promiscuous Ugandans 

have become, resulting into increased HIV infections. 
"There's wrong propaganda and abuse of the media to sell into the minds of the people the fantasy 
of sex," Lokodo observed. 
Speaking to New Vision, Lokodo also said there was need for stern action against pornographic 
media. 
"Radios, newspapers and TVs keep talking about making sex. Our people have continuously 

become promiscuous. " 
"Everywhere there's fun-making which involves risky sexual acts. The whole modesty of sexual life 
has lost meaning," said the minister. 
He was reacting to the latest revelations which show that HIV infection rates in sub-Saharan Africa 
are reducing yet Uganda's annual new infections continue to rise. 
The latest report from the UN Programme on HIV/AIDS (UNAIDS) shows that an estimated 1.7 
million people were newly infected with HIV in 2011 in sub-Saharan Africa, down from 1.9 million 

the previous year. 
Of these, about 300,000 were children. 
There were an estimated 23.5 million people living with HIV in sub-Saharan Africa in 2011, 
including 3.1 million children. More than 90 per cent of children living with HIV globally live in sub-
Saharan Africa. 
General HIV infection rates in sub-Saharan Africa have been declining in the past years, from the 
estimated 2.6 million (2.4m-2.8m) at the height of the epidemic in the late 1980s. 

However, Uganda's problem is only worsening. 
Uganda's new infections rose from 124,000 in 2009 to 128,000 in 2010. At least 130,000 more 
Ugandans acquired HIV last year, according to the country's AIDS Indicator Survey (UAIS) 2011. 
"Because of the too much sexual talk on radios and other media, many people, especially in 
villages, have started comparing AIDS to malaria, a curable disease. This must be stopped," 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5895
http://www.newvision.co.ug/news/633134-irked-ethics-minister-tells-media-to-reduce-on-sex-talk.html
http://www.newvision.co.ug/news/633134-irked-ethics-minister-tells-media-to-reduce-on-sex-talk.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

9 

Lokodo said. 
"There's a lot of infidelity in Ugandan families. This softening of life has caused the problem to 
escalate." 
The minister called for strategic interventions to awaken the consciousness of Ugandans of the HIV 
pandemic, especially the youth. 

Source: The New Vision website (Kampala), 19 July 2012; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 20 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-20   [EN] 

Southy Sudan: "Broke" state South Sudan television, radio off air  

The state South Sudan television and radio stations have been off air since 16 July over what a 
senior official with the broadcaster said was due to "austerity measures" being implemented by the 
government. 
BBC Monitoring observed that South Sudan TV and South Sudan Radio would not be seen or heard 
in the capital Juba and other parts of the country, days after the authorities reaffirmed the 

implementation for a string of austerity measures. 

Inflation in South Sudan stood at 80 per cent in June, according to figures released by South 
Sudan's National Bureau of Statistics, fuelled by the rise in the cost of food. Some media reports 
blamed the economic crisis in the country on a row with Sudan which led to the suspension of oil 
exports from Juba. The government has since imposed some austerity measures to cope. The 
reports indicate that oil revenues account for 98 per cent of South Sudan' annual budget. 
An official with South Sudan TV confirmed that the stations had been off air since 16 July. The 

official added that two back-up generators used to run the radio and TV broke down, and there was 
no money to repair them. The official further said the implementation of austerity measures had 
"made it impossible" to access funds from the government to repair them. 
South Sudan TV is the sole broadcaster in the country, while the radio has the largest reach with 
medium-wave transmitters in the northern border towns of Bentiu, Malakal and Wau. 
The shutdown by the radio comes two months after it was reported that the broadcaster was 
planning to add FM broadcasts to its medium wave transmissions. 

The FM broadcasts began mid-May and the FM channel, which is known as South Sudan FM, was 
available in Juba on 105.0 MHz. 
South Sudan marked its first anniversary of its independence on 9 July 2012 amid several 
challenges which have dampened the excitement of secession from Sudan. 

Source: Media observation by BBC Monitoring 17 July 2012; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 18 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-20   [EN] 

South Sudan: South Sudan state television, radio back on air  

The state South Sudan television and radio stations went back on air on 17 July, blaming a 
technical hitch for the break in transmissions a day earlier. 

South Sudan Television (SSTV) and South Sudan Radio resumed broadcasts in the afternoon of 17 
July, apologizing for the outage which they said was caused by a "technical failure". 
They then resumed regular programming, with SSTV carrying its main bulletin at 1700 gmt. 
When they went off air on 16 July, a senior official said back-up generators used to run the radio 
and the TV had broke down. 
Media reports say South Sudan has been in the grip of an economic crisis which escalated in early 

this year when Juba suspended oil exports in a row with Sudan. The government has since imposed 
some austerity measures to cope. 

South Sudan TV is the sole broadcaster in the country, while the radio has the largest reach with 
medium-wave transmitters in the northern border towns of Bentiu, Malakal and Wau. 
South Sudan marked its first anniversary of its independence on 9 July 2012. 
Source: Media observation by BBC Monitoring 18 July 2012; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 19 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-20   [EN] 

Sierra Leone: Radio Shalom Prepares Peace Message 

http://allafrica.com/stories/201207161876.html  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5899
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5900
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5901
http://allafrica.com/stories/201207161876.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

10 

In Sierra Leone, a West African country still recovering from civil war, a church-operated radio 
station is about to hit the airwaves with messages of peace and reconciliation. 
Radio Shalom, project of the Council of Churches of Sierra Leone (CCSL) and the Toronto-based 
World Association for Christian Communication (WACC), will broadcast from Freetown, the capital 
city. It hopes to reach nearly two million people in the area. 

"We hope to dedicate a significant part of the programming to youth and messages of peace, 
reconciliation, non-violence and employment," said Ebun James-Dekam, the church council's 
general secretary. 
The station is the "voice" of the 19 historical churches, according to Dekam, and will be non-
partisan, objective and educational so that the existing trust and respect of the Christian 
denominations is maintained. 
"The voice of the church is still respected and listened to," said Dekam, who was interviewed by 

ENInews through email. 
Radios provide space for ordinary people to voice their concerns and to be heard by decision 
makers, according to communication experts, but in Sierra Leone, many citizens who need 
information to rebuild lives are poorly reached by the technology. Stations there lack proper 
infrastructure after the destruction of the 1991-2002 civil war in which nearly 50,000 people were 

killed and thousands displaced. 

"Although the civil war has been over for 10 years now, many of the reasons [for the war] continue 
to exist," said Dekam. 
"While the economy is projected to grow at an astounding rate this year [more than 30 percent] 
due to growth in the mining sector, there are questions being raised as to who is going to benefit. 
Will this growth be felt at the village level? Will the quality of life of the general public improve?" 
she said. 
"There is general concern about the rising cost of living and its impact on the majority of the 

population--especially the urban and rural poor and the vulnerable sectors of the population. There 
has been growth in the agricultural sector, but food security and self-sufficiency in staple [foods, 
mostly rice] at the national level is not yet a reality." 
The civil war was fueled by the mining and export of illicit diamonds as well as economic and social 
factors. 
Ahead of national elections in November, tensions are rising, but the church hopes to field at least 
400 election observers. 

During the polls, the station will broadcast information on electioneering, democracy and 
responsible citizens. The citizens will debate and discuss current affairs in live shows, noted 

Dekam. 
Fundraising for station is continuing through www.globalgiving.com. In April, donations surpassed 
the initial target with Christians, churches, organizations and individuals across the world raising 
$7,000. Its new target is $12,000. 

"I am overwhelmed and grateful for the solidarity and support expressed by our members and 
partners around the world, who worked so hard to make this 30-day challenge a resounding 
success," said WACC General Secretary, Rev. Karin Achtelstetter in WACC statement in April. 
WACC is providing the equipment, while the council will operate the station. 
Source: Ecumenical News International (Geneva), 13 July 2012; quoted and dsitributed by 
allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   2012-07-22   [EN] 

Nigeria: Gunmen attack radio station, kill three in northern Nigeria state  

Suspected gunmen on motorcycles shot dead three persons at Kwanar Freedom Radio in Sharada 
area in Kano metropolis late Thursday [19 July] evening. 

The gunmen arrived at the junction while people were trading and begin shooting, leaving three 

dead. 
Police spokesman in the state, Rilwanu Mohammed (DSP) confirmed the attack saying: "Yes there 
was attack at Kwanar Freedom Radio, but only two persons were shot dead and while a police 
corporal was injured during the attack." 
He said the injured policeman has been taken to hospital, adding that "the injured police corporal is 
responding to treatment". 

Our correspondent, who passed through the area, learnt that security personnel have been drafted 
to the area, while the street was completely devoid of people. 
It was also gathered that the gunmen fled the scene of the attack immediately after the shooting. 
Our correspondent also saw three armoured vehicles of the security agents driving to the scene of 
the attack. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5905


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

11 

THISDAY in Kano learnt that the attack came barely hours after the state government had lifted 
the restriction of motorcycles hours of movement from 6pm due to the commencement of the 
Ramadan. 
Source: This Day website (Lagos), 19 July 2012; quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media 
File, 22 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-23   [EN] 

Kenya: “Chakruok! Radio Drama" by Well Told Story  

http://www.comminit.com/africa/content/chakruok-radio-drama  

The lack of information about prenatal care and HIV/AIDS infection is a prevalent concern in rural 
areas in many Africa countries. According to the latest studies, married adolescent girls in Nyanza 
Province, Kenya, face higher risks of HIV infection than unmarried but sexually active girls their 
age in the province and other parts of the country. Their use of reproductive health services, 
including family planning, is generally poor. These girls are a highly vulnerable group as they are 
usually out of school, beyond the reach of most formal communications systems, and strongly 

influenced by their traditional context. A local company sought to address this problem using an 

entertaining radio drama. 
Chakruok!, a 20-minute weekly radio drama and discussion show, was designed, created and 
distributed by Well Told Story. Based in Kenya, the company’s mission is to produce 
communications that spur positive social changes that can be proved and measured. They serve 
diverse listeners in numerous languages and have built Kenya’s only independent radio syndication 
network.  

Chakruok! was one of Well Told Story’s numerous projects aimed at improving the socio-economic 
conditions of Kenyan youth. The drama centred on the life of a married adolescent girl. It aired on 
the three main FM stations in Nyanza over eight months – each station then repeated the 24-week 
series several times due to its popularity. Chakruok! was recorded in Nyanza in Dholuo language in 
order to better represent and reach its target audience of adolescent girls, their husbands, their 
parents, and the broader Luo community and engage them in the conversation about girls, gender, 
sexuality and health.  

To ensure a wider impact, the series was accompanied by outreach elements, all of them aimed at 
expanding access to reproductive health, family planning and HIV services for married adolescent 
girls in rural Nyanza. The radio programme included an interactive component, where listeners 

could contribute their thoughts through phone calls and text messages. The illustrated Chakruok! 
leaflets and posters provide information on specific topics that have been raised in the radio drama. 
An additional component of the radio programme was using community health workers to reach 
married adolescent girls and provide information on reproductive health and HIV, as well as make 

referrals for services. Combining the Health Worker activities with interactive media has 
contributed to increasing the positive effect of the radio drama’s message about the use of family 
planning services in rural settings. 
To read more about the programme, visit the link of this news. 
To learn more about Well Told Story projects and its activities, go to http://wts.co.ke/pudding.php  
Source: RFPA Update, 19 July 2012 

 

RESOURCE FROM :   2012-07-23   [EN] 

Resource: “Sustainability of Community Radios: Module 2”, by SFCG  

http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals  

This training guide for community radio stations, prepared by Search for Common Ground, is for 

projects aiming to build the capacity of rural independent radio stations in Africa. The manual 
consists of learning modules focused on enhancing the sustainability of the radios on all levels: 
administrative, financial, programmatic and organisational. It is based on experience training 
dozens of community radio stations in Burundi, the Democratic Republic of Congo, Liberia, and 
Sierra Leone. 
The manual is broken down into different sections, each describing the objectives and the 

methodology for that module. Topics include good governance, administrative management, 
human resources, community radio programming and financial processes. 
The manual will be published over the next months, each edition exploring a different aspect of 
community radio management. This week, the Module II Training Guide provides an insight into 
the meaning of good governance and its application within radio stations. 
This second module focuses on two main aspects of community radios. First, it examines the 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5906
http://www.comminit.com/africa/content/chakruok-radio-drama
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5907
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

12 

governing bodies of a station and gives succinct description of each body’s function and structure 
as it relates to the governance of the radio. The second section of this module serves as a guide for 
human resources management. It presents the role and responsibility involved for each position 
and gives an overview of the recruitment process for new staff. It builds on the principles and 
documents discussed over the course of Module I. 

Sustainability of Community Radios: Module 2 is available for download at: 
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=3&context=manuals  
Source: RFPA Update, 19 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-23   [EN] 

Zimbabwe: Star FM Plans to Go National 

http://allafrica.com/stories/201207231110.html  

Star FM will soon roll out a plan to make it a national radio station, general manager Mr Admire 
Taderera has said. Addressing advertisers and marketers at a breakfast meeting in Harare 
yesterday, Mr Taderera said there were plans to install transmitters along the major highways to 

cover the breath and length of Zimbabwe. 

"We cover slightly under half of the country because by law it is Transmedia which has the 
mandate to carry the signals, but Zimpapers Talk Radio has secured its own transmitters so that 
we cover most parts of the country soon," he said. 
"In about two months' time we should have a transmitter along the busy Beitbridge-Harare 
highway before we move to Matabeleland South, North and the Midlands. 
"By December, we are hoping that Masvingo will be online." 

Mr Taderera said Star FM was one of the best and digitally equipped stations in Africa. 
"We have the state-of-the art equipment, quality production house and some of the talented 
voices," he said. Mr Taderera said some of the best presenters like Tich Mataz who once worked at 
radio stations abroad were with Star FM. 
He said since Zimbabwe exported the likes of Mataz, Ian Sigola and Alice Chavunduka in the 
1990s, only one presenter Tony Friday managed to make it outside the country. 
Mr Taderera said Star FM would be available internationally via online streaming. 

"We are still going through the process of licensing and once we get our license to stream online 
from BAZ then we will be going international." 
He confirmed that the response on the station has been overwhelming since broadcasting three 

weeks ago. 
"We have had massive response from advertisers and we are not going to take that for granted, 
but continue working hard and creating ways to keep our audiences logged in," he said. 
Source: The Herald (Harare), 21 July 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-24   [EN] 

Zimbabwe: Zimbabwe broadcaster gets legal ammunition to enforce 
licence fees 

The [state-run] Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) has been given ammunition to enforce 
listeners to pay licence fees following the gazetting of regulations that punish defaulters on Friday 
[19 July]. 
The regulations were approved by the Minister of Media, Information and Publicity Webster Shamu 
in terms of section 46 of the Broadcasting Services Act as read with section 14 (d) of the Criminal 

Procedure and Evidence Act. 
The Broadcasting Services (Notice to Appear in Court) Regulations 2012 gives those without valid 

licences notice to appear in the magistrates' court. 
Failure to do so would result in the application for a warrant of arrest. 
According to the regulations, one avoids appearing before the courts by admitting being guilty and 
paying a deposit fine fixed for the offence. 

Before the new regulations, ZBC had no ammunition to force viewers and listeners to have licences 
despite issuing out notices for people to report to the nearest police station and produce a valid 
listener or viewers' licence. 
ZBC charges 20 US dollars annually as radio fees and 50 dollars for television per household. 
Listeners and viewers have complained that the fees do not tally with the poor programming by the 
national broadcaster. 
ZBC has been turned into a ZANU PF mouthpiece and denigrates Prime Minister Morgan Tsvangirai 

and members from MDC-T. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5909
http://allafrica.com/stories/201207231110.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5911
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5911


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

13 

Last year, the Broadcasting Authority of Zimbabwe issued Zimpapers and Supa Mandiwanzira's Zi 
FM licences to run radio stations. 
Zimpapers' Star FM started broadcasting last month while Zi FM is currently running tests. 
ZBC's fees are steep compared to those prevailing in neighbouring South Africa. 
In South Africa, households pay 250 rand or 30 US dollars annually for both radio and television 

licences. 
Due to the boring programming on ZBC, many have resorted to alternatives like the free-to-air 
decoders such as Wiztech, Philibao, Fortec Star and Vivid for better programming. 
Zimbabwe has the highest broadcast piracy rate in Africa of 92 per cent, as people use Wiztech and 
Philibao decoders to decrypt South African signal career, Sentech's signals. 
Source: The Standard website, Harare, in English 22 Jul 12; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 24 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-25   [EN] 

Ghana: Ghanaian state media plays sombre music following death of 
president 

Ghana's main television stations, state-owned GTV and privately-owned TV3, interrupted their 
regular programming to announce the death of President John Atta Mills. 
Privately-owned TV3 
Ghanaian privately-owned TV3 was on 24 July observed to carry a ticker announcing the death of 
President John Evans Atta Mills. The station also carried condolence messages by well-meaning 

Ghanaians. 
The station read a statement by the chief of staff, Henry Martin Newman, said Vice-President John 
Dramani Mahama will address the nation soon. 
A correspondent of the station in one of the suburbs of the Ghanaian capital, Accra, said the 
residents were shocked by the news. 
State-owned GBC TV 

Meanwhile, state-owned GBC TV was observed to be playing sombre music and samples views of 
top media practitioners and religious leaders on the way forward for Ghana. 
Other media outlets 
The privately-owned TV Africa was showing clips of the activities of President Mills when he was in 
power. 

The pro-government Radio Gold FM station has been off air. Locally-owned Holy FM in the eastern 
border town of Aflao and Jubilee Radio in Keta have been broadcasting the reaction of shock of the 

inhabitants of these two towns. 
Source: Media observation by BBC Monitoring, 24 July 2012; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 25 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-27   [EN] 

Malawi: Broadcasting Boom for Malawi 

http://allafrica.com/stories/201207271221.html  

Malawians on their way to work in the morning or eating supper home in the evening will soon be 
struggling with a new and decidedly tricky problem - which of the myriad TV and radio stations to 
choose. 
For years, Malawians have had little choice - and under the authoritarian regime of former 

president, Bingu wa Mutharika, there seemed little chance of many new stations being allowed to 
broadcast. 

But as with so many things in Malawi, Mutharika's death has paved the way for radical change. 
 
Astonishingly, the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) has just awarded not one 
or two but fifteen new radio and TV licences to prospective broadcasters, who had applied for the 

licenses two years ago. 
The announcement of names of successful broadcasters comes barely a week after the Malawi 
Chapter of the Media Institute of Southern Africa (MISA-Malawi) wrote to MACRA expressing 
concern on the delays in granting broadcasting licenses. 
Currently, Malawi boast just one public and two religious television stations but these will soon be 
joined by the new broadcasters, including Times Television, a subsidiary of The Times Group; 
Zodiak Broadcasting Station; Chancellor College Community; Adventist; Timveni; Good News and 

Beta TV. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5913
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5913
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5916
http://allafrica.com/stories/201207271221.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

14 

Some of the applicants that have been awarded radio broadcasting licenses are Central African 
Presbyterian Synods of Blantyre, Nkhoma and Livingstonia; Chancellor College Community; 
Matindi; Mwandama and Bua FM. 
The Minister of Information, Moses Kunkuyu, said that liberalisation of the broadcasting industry 
was one of the less publicised goals of the new Joyce Banda administration. 

"It is a clear manifestation that government has set its priority towards empowering Malawians 
through information knowledge. Government will ensure that diversity of views in the media is 
guaranteed. One way of doing this will be the continued granting of broadcasting licences to 
independent television and radio stations," said Kunkuyu. 
The minister further explained that the prospective broadcasters are expected to roll out within 
twelve months for television and six months for radio. 
Commenting on this development, MISA-Malawi Chairperson, Anthony Kasunda, applauded the 

government for promoting media freedom and media pluralism. He was also quick to ask media 
houses to roll out their services within the scheduled time to prevent their licences from being 
revoked - and to stress that this development would create employment for media professionals 
"This development is a key milestone in the history of broadcasting in Malawi," said Kasunda. 
Source: Malawi Communications Regulatory Authority: http://www.macra.org.mw/, reported by 

Open Society Initiative for Southern Africa (Johannesburg), 27 July 2012; quoted and distributed 

by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-27   [EN] 

South Africa: Digital Radio Spreads Afrikaans Music Globally  

http://allafrica.com/stories/201207260747.html  

Listener-driven radio (LDR) is helping the Afrikaans music scene grow and thrive through Ja.fm, an 
online radio station provided by Kagiso Media's Jacaranda FM. The technology is being endorsed by 
Afrikaans musicians such as Snotkop and Christiaan Botha, who see it as a way of improving 
engagement with their audiences and bringing new music to the attention of the public. 
According to Attila Bernariusz, divisional head of Kagiso Digital, the station is experiencing good 
growth in listeners every month as South Africans and South African expats tune in to hear the 

latest Afrikaans music. 
The channel plays a wide range of Afrikaans music and gets the audience to steer the playlist 
through their online votes. Nearly anything goes - as long as it is Afrikaans - from Bok van Blerk, 

Bobby van Jaarsveld and Anneli van Rooyen to Glaskas, Fokofpolisiekar and Jack Parow. 
"Listeners become highly engaged with the platform because they feel like they are shaping the 
music that it plays," says Bernariusz. "Our charts are an interesting reflection of the music that 
listeners want to hear." 

"An accurate snapshot" 
Snotkop concurs, "The system is incredible for artists, as it is a true reflection of what is popular at 
any current time. It is an accurate snapshot of what people want to hear. It also affords an 
opportunity for artists who might not enjoy a lot of exposure on radio to be heard and exposed." 
"Things can quite easily become boring and many artists fall into the trap of thinking that the 
music traditional radio stations play is the only music the public want to hear," says Christiaan 

Botha, lead singer and guitarist for NRG. "Because of this, artists' creative thoughts stagnate and 
before we know it, we all just do the same thing instead of leading with new ideas. LDR has not 
only given the listener the power to choose, but it has also empowered the artist." 
Creating an online Afrikaans radio station was a natural move for Kagiso Media because the 
Afrikaans music scene is more vibrant than ever before, says Bernariusz. Afrikaans language and 
its culture are reportedly stronger than ever, with Afrikaans listeners displaying a real passion for 
Afrikaans music. 

Source: Biz-Community (Cape Town), 26 July 2012; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

 
NEWS 

FROM :   2012-07-27   [EN] 

Malawi: MACRA issues 15 broadcasting licenses 

http://www.bizcommunity.com/Article/410/15/79034.html  

Malawi Communication Regulatory Authority (MACRA) has issued 15 broadcasting licenses to 
applicants who applied for them two years ago. 
MACRA director general, Charles Nsaliwa said 22 applications have been successful but they will be 
doing the announcements in phases. He said in total, MACRA received 36 applications. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5917
http://allafrica.com/stories/201207260747.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5919
http://www.bizcommunity.com/Article/410/15/79034.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

15 

"The process of awarding licenses involves the government as broadcasting is powerful and 
sensitive," said Nsaliwa. "To those of you who are not successful you should still wait when we will 
advertise next time," he added. 
The awarding of licenses in this manner is a departure from the regime of president Bingu wa 
Mutharika who had decided to only give such licenses to those deemed to tow his political 

philosophy. 
The Malawi chapter of Media Institute of Southern Africa (MISA-Malawi) has applauded the 
administration of president Joyce Banda for upholding media freedom with the issuance of the 
licenses. 
"I urge media houses to roll out within the stipulated time so that their licenses should not be 
revoked," advised MISA-Malawi chairperson, Anthony Kasunda. He told The Daily Times that this is 
a milestone in the history of broadcasting media in the country. 

"MISA-Malawi advocates for media pluralism and we believe Malawians have a right to access 
information from a medium of their choice," said Kasunda, who paid tribute to president Banda for 
striving to live up to her pledge of respecting media freedom in the country.  
Television and radio licenses issued 
MACRA announced on Wednesday, 25 July 2012, at a media conference, that it has issued 

television and radio licenses to applicants. 

Seven applicants have been awarded television licenses and they include Times Television owned 
by Times Group Company. 
The others are Zodiak Television who already runs a radio, Zodiak Broadcasting Station (ZBS), 
Chancellor College Community of the University of Malawi, Adventist, Timveni, supported by Plan 
Malawi, Good News and Beta TV. 
The eight applicants that have been awarded radio licenses include CCAP (Church of Central Africa 
Presbyterian) Blantyre Synod, CCAP Nkhoma Synod, CCAP Livingstonia Synod, Chancellor College 

Community, Matindi, Bua FM, Mwandama Community and Nyethepa. [...] 
Full report and source: Bizcommunity.com (Cape Town), 26 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-07-28   [EN] 

South Sudan: Report Shows Internews Radio Stations in Southern Sudan 

most trusted by communities 

http://www.internews.org/our-stories/program-news/report-shows-internews-radio-stations-southern-sudan-most-trusted-communiti 

Three radio stations in Southern Sudan established and supported by Internews are the most 
trusted and important sources of information in their communities, according to original scientific 
audience research conducted by the BBC World Service Trust. 
 
Local residents turn out to celebrate the opening in 2009 of Naath FM, the only community radio 

station in Leer County, Southern Sudan. (credit: Deborah Ensor/Internews) 
“This extensive research confirms what we hear every day from these communities,” said Deborah 
Ensor, Internews Regional Director for Sub-Saharan Africa. “Getting local news and information, in 
one’s own language, massively impacts people’s lives. These stations really are the heart and soul 
of their communities.” 
Mayardit FM in Warrap, Naath FM in Unity, and Nhomlaau FM in Northern Bahr el Ghazal, are part 
of a network of Internews stations, which includes two stations in the transitional States of Blue 

Nile and Southern Kordofan. A sixth station is being constructed in Nasir, Upper Nile and will be 
launched in the coming months. The radio stations, staffed by local Sudanese trained by Internews, 
broadcast a variety of news, information, and music programming in local languages, including 
Dinka, Nuer and Arabic, for an average eight hours a day. 
The audience research found radio is the dominant information source in the three communities, 
with more than 85% of respondents at each site relying on radio. Word of mouth and news 

disseminated at church were the next most important means of information sharing. Other forms 

of media such as television, text messages, newspapers and the Internet lagged far behind in local 
usage and access, an indication of the limited diversity of information access available to these 
communities. 
The research also shows that audiences listen to the Internews community stations more than any 
other radio station or service, including BBC, Miraya, Radio Omdurman, Sudan Radio Service, and 
state radio stations. Mayardit FM in Turalei was the local leader in its listenership area, with 93% of 

respondents aware of the station and 83% saying they personally listened to it. 
Naath FM topped the survey in its broadcast footptrint area around Leer, with 83% of people 
surveyed reporting they listened to the station, while Nhomlauu FM in Malualkon was the favorite 
among 84% of its audience. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5920
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5920
http://www.internews.org/our-stories/program-news/report-shows-internews-radio-stations-southern-sudan-most-trusted-communiti


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

16 

The report finds that Internews stations are valued by their communities as important sources of 
news, information, culture and entertainment. Particularly in accessing information on the 
Comprehensive Peace Agreement, radio was the most popular source, with an average of 81% of 
respondents across all three stations tuning in for information on the CPA. 
“Radio is an essential source of information source for people in Northern Bahr El Ghazal state,” the 

report states. “The audience values the local and community knowledge they can gain by listening, 
and Nhomlaau FM should continue to play this important information-giving role.” 
Traveling in remote and logistically challenging areas, the researchers interviewed hundreds of 
residents in each location to compile the most comprehensive survey of media access and radio 
listening habits in these remote regions. 
Internews supports independent, local news production in local languages around the world. 
Internews’ project “Radio for Peace, Democracy and Development in South Sudan,” begun in 2006 

and is made possible by a grant from the United States Agency for International Development. 
Source: Internews website 31 May 2012, quoted by The Drum Beat 617, 27 July 2012 

 

ALERT FROM :   2012-07-30   [EN] 

Sierra Leone: Radio Station, Journalists Violently Attacked  

http://allafrica.com/stories/201207280414.html  

John Raka Conteh, a panelist on Radio Gbath, an independent community radio station in Tonkolili 
district, north of Sierra Leone, attacked the station after refusing orders from the moderator. 
Conteh, an aspirant for the position of District Youth Chairman of Yoni Chiefdom, together with two 
of his supporters, vandalized the station on the night of July 19, 2012 after his behaviour forced 

the station to suspend an interview he was granting them. 
The Media Foundation for West Africa's (MFWA) correspondent reported that the attack resulted in 
the destruction of equipment including laptop computers, digital recorders and external hard 
drives. 
"Conteh who had been invited to discuss the postponement of the elections persistently refused to 
answer questions put to him but instead digressed, causing the moderator to put him off air", 
Hasan Koroma, station manager told the correspondent. 

As a result of the moderator's action, Conteh pounced on and manhandled him while his two 
accomplices forcefully entered the studio with broken bottles and attempted to stab him. 
The MFWA calls on the police as well as authorities of Tonkolili District to investigate the incident 

and ensure that the attackers are brought to book. 
Source: Media Foundation for West Africa (Accra), Press release, 27 July 2012; quoted and 
distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   2012-07-31   [EN] 

Somalia: Somalia's Al-Shabab moves prisoners, radio equipment from 
southern town 

Al-Shabab forces have reportedly transferred prisoners from Jowhar, the capital of Middle 
Shabeelle Region [southern Somalia] to Adan Yabal, which is 240 km away. 
Residents of Jowhar say Al-Shabab has also relocated the equipment of a radio station it ran. Al-
Shabab took over the station when it captured Jowhar. 
It is not known where the equipment was taken to. 
These incidents follow reports that government troops and Amisom [African Union Mission in 

Somalia] forces have reached within 30 km of the town, saying they were prepared to capture it. 
Al-Shabab forces usually transfer prisoners and broadcasting equipment from areas they control 

whenever they feel military pressure [from allied forces]. 
Source: Somali Puntlandpost website, in Somali, 30 July 2012; translated and quoted by BBC 
Monitoring Global Newsline Media File, 31 July 2012 

 

ALERT FROM :   2012-08-01   [EN] 

Rwanda: Journalist cleared after three months in prison, another stays 
in custody 

http://en.rsf.org/rwanda-journalist-cleared-after-three-31-07-2012,43137.html  

Habarugira Epaphrodite, a former journalist with the community radio station Huguka, was 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5921
http://allafrica.com/stories/201207280414.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5922
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5922
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5924
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5924
http://en.rsf.org/rwanda-journalist-cleared-after-three-31-07-2012,43137.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

17 

acquitted by the Muhanga district court in southern Rwanda yesterday after being held in custody 
since 24 April. He is due to be released today. 
Epaphrodite was charged with “minimizing” the 1994 Tutsi genocide and “spreading genocide 
ideology”. The prosecution had asked for a six-year prison sentence and a fine of 200,000 
Rwandan francs (approx. 260 euros). The judge found the charges were without foundation. 

“We are relieved at this verdict,” Reporters Without Borders said. “However, the fact of the matter 
is that Habarugira Epaphrodite has spent three months in prison for no reason. The justice 
authorities have blown a simple on-air slip of the tongue out of all proportion. We hope that the 
journalist can quickly find work and that this incident will not harm his career.” 
Epaphrodite was arrested after reading a report about ceremonies marking the 18th anniversary of 
the genocide, in which he mixed up the Kinyarwanda words for “victims” and “survivors,” making it 
sound as though he approved of the genocide. 

He was fired by the radio station and proceedings were brought against him. 
Source: Reporters without borders (Paris), Website, 31 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-08-02   [EN] 

Netherlands/Africa: Radio Netherlands Worldwide appoints new director 

http://www.rnw.nl/english/article/new-director-radio-netherlands  

Robert Zaal, the current head of Dutch media group RTV North Holland, has been named as the 
new director of Radio Netherlands Worldwide. 
He will be responsible for leading the implementation of RNW's new direction, focussed on free 
speech. As of 2013, RNW will operate primarily in Africa and the Arab world, but also in countries 

such as China, Cuba, Venezuela and Mexico. [...] 
Full report and source: Radio Netherlands website (Hilversum), 27 July 2012 

 

NEWS FROM :   2012-08-03   [EN] 

South Sudan: Community radio network in South Sudan 

www.internews.org/our-stories/program-news/research-shows-importance-
community-radio-south-sudan  

For decades, radio waves have been the primary vehicle to disseminate information in Sudan, as in 

many places where literacy is low, electricity is inconsistent or uneven, and media options are few. 
When Salva Kiir, First Vice President of Sudan and President of Southern Sudan, visited Blue Nile 
State in 2009 for the first time since 2005, Sudan's major media outlets all covered his speech. But 

due to the lack of infrastructure in Southern Sudan, only one media was able to broadcast it live. 
That station, 88FM Radio al Mujtama Fi Kurmuk, allowed the people of this mountainous corner of 
Sudan to hear Kiir speak directly, unedited and unfiltered by government media outlets. In the run-
up to the speech, the station had guests on to talk about the significance of the visit and discuss 
what Kiir might say and what issues he would address. After the speech, the station manager 
recapped the highlights and invited two Sudanese working for NGOs in Kurmuk to comment on 
what they felt were the most important topics. Thanks to Radio Al Mujtami Fi Kurmuk, that news 

travelled much farther and much faster than it would have otherwise, a crucial development in an 
area that was to exercise its right to popular consultation, the method to decide whether to join the 
north or the south should an independent South Sudan emerge from the peace process in 2011. 
Radio Al Mujtama Fi Kurmuk is one of the five community radio stations that form the community 
radio network in Southern Sudan supported by Internews since 2009. The radio stations, staffed by 
Sudanese journalists trained by Internews, broadcast a variety of news, information, and music 

programming in local languages for an average of eight hours a day. The stations are in Malualkon 

in Northern Bahr el Ghazal; Leer in Unity State; and Turalei in Warrap which broadcasts into the 
disputed region of Abyei. Two other stations are in the transitional areas of Kauda, in the Nuba 
Mountains of Southern Kordofan and Kurmuk in Blue Nile State. The network has an estimated 
audience reach of 1.7 million listeners. 
The stations broadcast news and information on topics including agriculture, adult literacy, health, 
hygiene, peace building, and cultural tolerance. They also focus on refugee- and repatriation-

related issues and serve as an open forum for dialogue and debate at the local level, with access 
for members of government, civil society organizations and the public. In 2011, after participating 
in training on objective and conflict-sensitive reporting, journalists of the community radio station 
network reported on the referendum process to their communities and worked hard to ensure that 
there were no reports aired by the station that would incite the community. Prior to the actual 
referendum, reporters looked at pre- and post-referendum scenarios in order to develop programs 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5925
http://www.rnw.nl/english/article/new-director-radio-netherlands
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5927
http://www.mediafrica.net/Admin/www.internews.org/our-stories/program-news/research-shows-importance-community-radio-south-sudan
http://www.mediafrica.net/Admin/www.internews.org/our-stories/program-news/research-shows-importance-community-radio-south-sudan


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

18 

that could foster the peaceful coexistence of all community members, regardless of the 
referendum’s outcome. 
The community radio network in Sudan facilitates dialogue between citizens and authorities and it 
provides a democratic space for dialogue and self-expression to isolated communities through its 
programming. The topics discussed in their broadcasts encourage parents to educate their girl 

children and contribute to debate on ending harmful traditional practices. The radio programmes 
also put a strong emphasis on giving women a voice and celebrating local culture and language, 
thereby promoting tolerance of cultural differences in the ethnically diverse South Sudan. 
To read more about the programme, visit http://www.internews.org/where-we-work/sub-saharan-
africa/republic-south-sudan  
To learn more about the impact of the community radio network in South Sudan, visit the link of 
the news. 

Source: RFPA Update, 2 August 2012 

 

RESOURCE FROM :   2012-08-03   [EN] 

World: WACC Project Support - Call for proposals 

http://www.waccglobal.org/en/programmes/wacc-project-support-how-does-it-work.html 

In the context of WACC’s new Strategic Plan 2012-2016, communication partners are invited to 
submit Concept Notes for projects starting in early 2013. The application process consists of two 
stages. Stage One: Concept Notes. Applicants are invited to complete a short form based on the 
criteria for project support. The deadline for projects commencing in early 2013 is 3 September 
2012. WACC will review the Concept Notes in the context of programme criteria and current 
priorities. Only some applicants will be invited to submit a full proposal. Decisions will be taken by 

24 September 2012. Read more by clicking the link of this news. 
Source: Media Action (WACC, Toronto), June/July 2012 - e-Newsletter 2 Aug. 2012 

NOUVELLES 
RESOURCE                                     FROM :   2012-07-11   [FR] 

Nigeria: « La douce patrie » par ARDA 

http://www.tomorrowisanewday.org 
L’Association de Drama Africaine (ARDA) est une organisation qui utilise des formats multimédia 

comme le théâtre et la musique en tant que véhicules pour inspirer des changements de 
comportement au sein de la société. Basé au Nigeria, l'ARDA produit des programmes éducatifs en 
différentes langues qui sont diffusés sur diverses stations de radio à travers le pays. Certains de 
ces programmes, tels que "Gari Asuba Ta" ou "Rainbow City" - font parti des programmes de radio 

diffusés depuis le plus longtemps dans le pays. 
L'organisation travaille avec plusieurs stations de radio communautaires pour faciliter des clubs 
d’auditeurs pour ces programmes, améliorant ainsi le nombre de leur public habituel. En février 
2000, en partenariat avec l’Association Ford, l'ARDA a gagné le concours « Innovations du Marché 
du Développement » de la Banque Mondiale. Le prix a permis à l'ARDA de former et soutenir 
plusieurs groupes de femmes et associations d'agriculteurs afin de produire et de diffuser leurs 
propres programmes dans le cadre d’un projet de développement par la radio (DPR). Intitulée « 

Réunion du village », la composante DPR du projet a permis aux femmes des régions rurales de 
deux états de l'Est du Nigeria d’exprimer leurs besoins et leurs aspirations au gouvernement à 
travers des programmes de radio qui sont présentés et engregistrés par les femmes elles-mêmes. 
Le projet comprend également le développement, la production et la diffusion de 52 épisodes d'une 
série dramatique radiophonique dans leur langue locale (Igbo) afin d’aborder des questions 
affectant les droits des femmes dans les communautés ciblées par le projet. 

ARDA est une organisation à but non lucratif dirigée par des femmes qui vise à contribuer au 
développement durable du pays et à l'amélioration de la qualité de vie des citoyens. L’organisation 
met l'accent sur les différents aspects du processus radiophonique, y compris le développement 
créatif et la production. En plus d'héberger des équipments de production, l'ARDA fonctionne aussi 
en tant que centre de formation pour les auteurs, les producteurs, les techniciens et se concentre 
sur le renforcement des compétences au niveau des programmes interactifs et participatifs. ARDA 
fournit de l’assistance technique et des services de consultation à divers organismes 

gouvernementaux et à des ONG nationales et internationales, les aidant à conçevoir et produir des 
matériaux de média efficaces. 
Actuellement, ARDA vient de lancer un feuilleton radiophonique hebdomadaire intitulée "La douce 
patrie", qui explore les défis auxquels les communautés font face dans la région du Delta du Niger. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5929
http://www.waccglobal.org/en/programmes/wacc-project-support-how-does-it-work.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5878
http://www.tomorrowisanewday.org/


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

19 

Les sujets abordés sont divers : des questions de taux de chômage à la dégradation de 
l'environnement ou encore les affrontements intercommunautaires. Le programme présente des 
personnages qui sont des modèles d'approches positives à la réconciliation, mettant en avant des 

nouvelles façons de répondre aux préoccupations communes et aux conflits tenaces et aux 
frustrations associées à la région du Delta du Niger. 
La série a été rénovée dans le cadre du projet « Demain est un nouveau jour », en partenariat 
avec Search for Common Ground. Le projet, ainsi que la collaboration entre SFCG et ARDA, 
appuient les pas récents vers la paix dans la région du Delta, en se concentrant sur le processus de 
réintégration et de réconciliation. Des programmes de discussions de table ronde ont également 
été introduits pour accompagner le feuilleton radiophonique et pour créer un espace pour 

permettre aux auditeurs de discuter des problèmes soulevés dans La douce patrie, et de les 
comparer à leur propre expérience dans leur communauté. 
Le progamme « La douce patrie » est diffusé sur Wazobia 94.1 FM, sur Royal 95.5FM, sur Radio 
Bayelsa 97.1 FM, sur Delta Broadcasting Service 88.6 FM et sur Jeremy 95.1 FM. Les épisodes sont 
également disponibles en ligne.  
Pour en savoir plus sur les activités de GCRN, visitez le site 
http://ardaradio.org/modules/news/article.php?storyid=1.  

Pour plus d'informations sur le projet « Demain est un nouveau jour », visitez le site mentionné 
dans cette news.  
Source: RFPA Bulletin d'information - 21 juin 2012, reçu le 11 juil. 2012 

 
NEWS                                               FROM :   2012-07-13   [FR] 

RDC: Lambert Mende suspend le patron de la Radio télévision nationale 

congolaise 
http://radiookapi.net/actualite/2012/07/12/rdc-lambert-mende-suspend-le-patron-de-la-radio-television-nationale-

congolaise/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.net%29 

Le ministre des Médias, Lambert Mende, a suspendu de ses fonctions, mercredi 11 juillet, 
Christophe Kolomoni Jibu le directeur général de la Radio-télévision nationale congolaise (RTNC). Il 
lui reproche la diffusion sur les antennes de cette chaîne publique de «propos xénophobes» tenus 
lors d’une matinée politique du Parti du peuple pour la reconstruction et la démocratie (PPRD), le 
principal parti de la majorité. 
«J’ai adressé depuis hier tard dans la soirée une demande d’explication au directeur général de la 

RTNC, Monsieur Kolomoni, assortie d’une suspension conservatoire dont la durée sera déterminée 
à l’issue de la procédure que j’ai déclenchée hier. La raison unique en est ces propos tout à fait 

vexatoires et, à la limite, xénophobes qui ont été relayés hier sur les antennes de la Radio-
télévision nationale congolaise», a déclaré Lambert Mende à Radio Okapi, ce jeudi 12 juillet matin. 
Il s’agit d’un reportage en direct de la Fikin sur le meeting du PPRD. Au cours de cette 
manifestation, a poursuivi Lambert Mende, «des propos frisant la xénophobie ont été prononcés et 

ont mis en mal l’unité nationale. [Ces propos] ne sont pas de nature à respecter les prescrits de la 
loi de 1966 qui réprime les incitations à la haine ethnique et tribale.» [...] 
Texte complet et source: Radio Okapi, 12 juil. 2012 

 
NEWS                                              FROM :   2012-07-14   [FR] 

Sénégal: Vers une rémunération adéquate du service public 

http://fr.allafrica.com/stories/201207130574.html 
Le financement du service public de la communication est au coeur de la démarche de l'autorité de 
tutelle, a assuré le ministre de la Communication, des Télécommunications et des TIC, Abou Lô. 
Qu'il s'agisse du secteur public de l'audiovisuel (RTS) ou du service public de l'information (Le 
Soleil et l'APS), M. Lô est d'avis que ces entreprises qui appartiennent à l'Etat doivent bénéficier 
d'un financement conséquent. 

"C'est vrai qu'il y a des problèmes, car nous avons été saisis par les patrons de ces sociétés. Mais, 
tous ces problèmes résultent d'une mauvaise politique", a souligné le ministre, dans un entretien 
avec l'APS et le quotidien Enquête. 
M. Lô, en fonction depuis début avril dernier, a dit son souci de la rectitude, afin que "les fonds dus 
aux entreprises publiques qui dépendent du ministère de la Communication soient transmis aux 
sociétés pour lesquelles ils sont destinés". 
Le ministre a pris pour exemple la situation de la RTS, avec la redevance sur l'électricité qui a été 

déviée vers le Plan Takkal. "Cette redevance doit arriver à destination, sinon il faut trouver une 
autre redevance", a-t-il soutenu. 
Il a également rappelé que le projet de code de la presse proposait une taxe sur les 
télécommunications. "Si cela est retenu, je ferai en sorte que l'argent arrive à destination", a 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5880
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5880
http://radiookapi.net/actualite/2012/07/12/rdc-lambert-mende-suspend-le-patron-de-la-radio-television-nationale-congolaise/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.net%29
http://radiookapi.net/actualite/2012/07/12/rdc-lambert-mende-suspend-le-patron-de-la-radio-television-nationale-congolaise/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.net%29
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5887
http://fr.allafrica.com/stories/201207130574.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

20 

promis Abou Lô. 
Car, a-t-il dit, "tous les Etats modernes aspirent à une presse moderne avec un service public à la 
hauteur des ambitions. Ce service public doit avoir les moyens . C'est une exigence, sinon on ne 

peut pas parler de service public." 
Récemment, deux réunions se sont tenues, portant sur la rémunération du service public, en vue 
de l'élaboration d'un mode de compensation financière accordée aux entreprises du service public. 
Deux sous groupes ont été formés. L'un regroupe La Poste et l'Autorité de régulation des 
télécommunications et des postes (ARTP), l'autre dénommée "Information Communication" avec 
l'APS, la RTS et Le Soleil. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 12 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-14   [FR] 

Sénégal: Réalisation de magazines - Des radios de Sédhiou et Kédougou 
à l'école de la pratique 

http://fr.allafrica.com/stories/201207120591.html 
Six radios locales des régions de Sédhiou et de Kédougou prennent part depuis avant-hier mardi à 

une session de formation de trois jours sur les techniques d'animation de débats et de réalisation 
de magazines. 
L'institut Panos Afrique de l'Ouest (IPAO) qui en est le maîetre d'oeuvre entend ainsi renforcer le 
rôle des médias pour la transparence dans la gestion des ressources publiques et le contrôle 

citoyen, financé par l'Ambassade des Pays Bas. 
A l'ouverture des travaux mardi, Libasse Hanne le chargé des programmes bonne gouvernance à 
l'IPAO a fait savoir que « l'objectif de cette session est de sensibiliser les journalistes et animateurs 
de radio aux techniques pertinentes liées à la gestion du budget des collectivités locales, la gestion 
des ressources forestières, la gestion foncière et la gestion des ressources minières. 
Il s'agit aussi de les renforcer à établir des liens entre les productions radio et les enjeux de 
gouvernance identifiés, à concevoir et animer des débats radio et réaliser des magazines intégrant 

les réactions des citoyens en relation avec les thématiques ci-dessus». 
M. Hanne ajoute que cela participe de la création des conditions d'une diversification des 
productions des radios locales sur la gestion des affaires publiques. 
L'atelier regroupe les radios P'kumel fm de Goudomp, Gabou fm de Sédhiou et Kambeng fm de 
Madina Wandifa dans la région de Sédhiou. Kédougou se présente avec les bandes FM que sont 
Oriental fm, centre multi média communautaire de Kédougou et Giggi Sembe de Saraya. 

Il est attendu d'eux, selon le document cadre, d'être à même d'identifier des personnes ressources 
et experts afin de réaliser des débats en fonction des thématiques à traiter. 
Appréciant l'opportunité de cette session de formation Mme Kadidia Diallo Cissé le responsable des 
programmes de Kédougou fm note que «cela va sans doute améliorer les capacités des animateurs 
à conduire des débats avec les normes requises au service des communautés. 
Mieux, nous avons une idée plus élaborée et plus structurée en y associant les personnes 
ressources de qualité les mieux indiquées pour des débats en rapport avec la bonne gouvernance 

locale». 
Sentiment analogue de Mme Francisca Diouf Diao de la radio Kambeng de Madina Wandifa et Mme 
Diénéba Kouyaté Sané de Gabou fm à Sédhiou manifestement très outillées des modules 
dispensés. 
Le formateur, un ancien de la radio Sénégal Internationale et enseignant au centre d'étude des 
sciences et techniques de l'information (CESTI), Lamine Touré est d'avis que cet atelier de partage 
«permet aux participants de disposer d'un maximum d'outils pour mener avec efficacité les débats 

et magazines qui font appel à la contribution des techniciens et experts dans le domaine 
concerné». 
Au nom de l'ONG World Education/Sénégal, Ibrahima Solly Mandiang, le superviseur des radios 

communautaires de cette organisation note que «cet atelier jette les passerelles sur l'IPAO en vue 
d'un partenariat au profit des communautés par le biais des radios». 
Enfin, Libasse Hanne le chargé de programme à l'IPAO relève que cette formation sera suivie d'une 

autre à la méthodologie des clubs radio citoyen (CRC) et d'une campagne de production au cours 
de laquelle chaque radio concernée fera au moins douze productions (débats et magazines) 
conformément à l'esprit du module enseigné. 
Source: Sud Quotidien (Dakar), 12 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-14   [FR] 

Mauritanie: Radio Nouakchott lance ses émissions en 99.5 fm 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5888
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5888
http://fr.allafrica.com/stories/201207120591.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5889


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

21 

http://fr.allafrica.com/stories/201207110774.html 
La direction de la radio privée « Radio Nouakchott », a annoncé le lancement, pour compter de ce 
mercredi des émissions de cette station sur la fréquence 99.5 en modulation de fréquence (FM). 

Selon une source informée, la station devra commencer ses émission, aujourd'hui par un premier 
journal d'information prévu 12 heures. 
La radio Nouakchott a obtenu sa licence d'émission, en novembre dernier, dans le cadres du 
premier groupe de chaines de télévisons et de stations radio autorisées par la Haute autorité pour 
la pressa et l'audiovisuel(HAPA). 
Source: Agence Nouakchott d'Information (Nouakchott), 11 juil. 2012; repris et distribué par 
allAfrica.com 

 
NEWS                                             FROM :   2012-07-14   [FR] 

Mauritanie: L'IRA organise un sit-in de protestation devant la radio 
Mauritanie 

http://fr.allafrica.com/stories/201207110002.html 
Des sympathisants de l'IRA ont organisé un sit-in devant la Radio Mauritanie pour protester contre 

une émission Radio Coran consacrée à la traite des esclaves. 
Les initiateurs de cette manifestation ont indiqué que le présentateur de l'émission en question et 
son invité ont évoqué longuement la traite des esclaves et les voies par lesquelles elles peut 
s'accomplir. Ce qu'il ont considéré comme une apologie de l'esclavage dont les auteurs ont utilisé 

les médias officiels, malgré les textes de loi incriminant cette pratique. 
Les manifestants ont revendiqué la suspension de toute émission traitant la question de l'esclavage 
avec une telle approche. 
Ils ont , au cours du meme rassemblement, renouvelé leur revendication de la remise en liberté du 
président de l'Ira Biram Ould Dah Ould Abeid et ses codétenus. 
Par ailleurs les sympathisants de l'initiative abolitionniste ont condamné « l'ingérence , au grand 
jour », du président mauritanien Mohamed Ould Abdel Aziz dans les affaires judiciaires, notamment 

dans le sens de la condamnation des activistes de droits humains. 
Ils ont également demandé au pouvoir exécutif de rester à l'écart de la justice qui, selon eux, a « 
acquitté leur président et ses compagnons » des prétendues accusation fabriquées de toutes pièces 
par le parquet. 
Les antiesclavagistes ont renouvelé leur engagement pour la continuité de leurs activités 
revendicatives jusqu'à la libération de Biram et ses codétenus. 

Ils ont également condamné ce qu'ils ont appelé « la campagne médiatique et le tapage orchestrés 
par les médias publics pour dénigrer le mouvement IRA et les haratins en général ». 
Source: Agence Nouakchott d'Information (Nouakchott), 10 juil. 2012; repris et distribué par 
allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-14   [FR] 

Gabon: Radio Mouila dans un coma profond depuis plusieurs mois 

http://fr.allafrica.com/stories/201207101293.html 
La radio privée dénommée « Radio Mouila » n'émet plus depuis plusieurs mois suite aux multiples 
pannes constatées tant au niveau de l'antenne émettrice qu'au niveau du studio de diffusion. 
La foudre serait la principale cause des pannes subies par les appareils, a-t-on appris auprès de 
quelques animateurs bénévoles de ce média. Sans véritable protection, le principal émetteur n'a 

pas supporté les dernières intempéries du mois de mai dernier. 
Du côté du studio de diffusion, c'est la table de mixage qui a pris un coup, de même qu'on relève 
une accumulation de pannes liées très certainement au manque d'entretien du matériel technique. 
Tous les ordinateurs sont infectés de virus, empêchant ainsi le moindre travail de production. 

Conséquence, les auditeurs n'ont plus leurs programmes habituels et les animateurs ont été mis en 
congé forcé. Sur 97.7 FM, fréquence sur laquelle était écoutée Radio Mouila, c'est donc le silence 
total. Malgré tout, les fidèles auditeurs espèrent que les émissions reprendront, comptant sur la 

détermination du promoteur. 
La principale difficulté, selon les animateurs, est que la moindre panne nécessite l'intervention d'un 
technicien de Libreville. Cela est également valable lorsqu'il s'agit de changer une pièce 
défectueuse. Ces procédures entraîenent généralement une interruption des programmes, ce qui 
est souvent gênant pour les auditeurs. 
Selon les dernières informations, le matériel à réparer a de nouveau été transféré à Libreville. 

Certes, cela va prendre encore du de temps, mais c'est certain que les programmes seront 
disponibles dans quelques mois. Il y va de l'orgueil du promoteur, estiment de nombreux auditeurs 

http://fr.allafrica.com/stories/201207110774.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5890
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5890
http://fr.allafrica.com/stories/201207110002.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5891
http://fr.allafrica.com/stories/201207101293.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

22 

très satisfaits du programme musical distillé par ce média également appelé par ses animateurs « 
Le tamtam du sud ». 
Source: Gabonnews (Libreville), 10 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                             FROM :   2012-07-14   [FR] 

Sénégal: Kabisseu Fm, la voie de la paix et du développement à 
Oussouye 

http://fr.allafrica.com/stories/201207100828.html 
Les responsables de Kabisseu Fm, une radio communautaire émettant à partir de la commune 
d'Oussouye, espèrent contribuer au retour de la paix en Casamance par la sensibilisation sur les 
conséquences du conflit dans la région sud du pays, en partant notamment d'une ligne éditoriale 
inspirée des préoccupations de développement à la base. 
"La radio Kabisseu Fm a été mise en place pour accompagner le processus de paix, parce qu'on 

s'était rendu compte que les communautés n'étaient pas directement impliquées dans la résolution 
de conflit casamançais", a expliqué Ali Ngoné Diop dit Vieux Diop, chef de cette station faisant 
partie du réseau des quatorze radios communautaires de la région de Ziguinchor. 

Selon lui, Kabisseu Fm " fait la promotion de la culture, cultive les valeurs de paix en obligeant les 
populations à changer de comportement par rapport au conflit, et aide à la promotion du 
développement local et de la culture". 
"Le conflit de la Casamance est un problème culturel. Les autres n'ont pas cherché à comprendre 

comment vivent les Casamançais. Il y a eu donc des frottements", a estimé Vieux Diop, selon qui 
Kabisseu FM cherche à combler ce vide en touchant le plus grand nombre d'auditeurs possibles, 
même si la station ne compte pour le moment qu'entre 10 et 20.000 fidèles. 
La station a vu le jour le 22 avril 2006, dans le cadre d'un partenariat noué entre World Vision et 
l'Association des jeunes agriculteurs et éleveurs du département d'Oussouye (AJAEDO), par 
l'intermédiaire de l'ambassade des Etats-Unis à Dakar. 
Avec neuf bénévoles permanents et 25 producteurs d'émissions, la station permet aux "acteurs de 

paix, qui n'ont pas eu l'occasion de communiquer pendant des décennies, de dire ce qu'ils font", à 
partir d'une couverture totale du département d'Oussouye. 
Kabisseu Fm est également écoutée jusqu'en en Guinée-Bissau et en Gambie et même dans 
certains endroits à Ziguinchor, la capitale sud du pays. "Notre chance, fait observer le chef de 
station, c'est que les eaux propulsent les ondes". 
De même, ajoute Vieux Diop, Kabisseu FM participe aussi à la promotion du folklore et de la culture 

locales, tout en contribuant à l'atteinte de certains objectifs de développement dans des secteurs-
clés comme l'éducation, la santé. "La ligne éditoriale de Kabisseu Fm, c'est paix et 
développement", a-t-il insisté. 
Cela dit, cette station communautaire fait face à ses dépenses de fonctionnement comprises 
chaque mois entre 500 et 700 mille francs CFA, compte non tenu de la masse salariale évaluée à 
300.000 francs CF. La station peine également à renouveler son matériel, selon son responsable. 
"Aucune collectivité locale n'est partenaire de la radio malgré les correspondances que nous avons 

envoyées alors que nous avons la même cible qui est la population", déplore Vieux Diatta. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 10 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-14   [FR] 

Congo-Kinshasa: Accès des tradipraticiens aux médias - Le CSAC pose 

des préalables 

http://fr.allafrica.com/stories/201207091932.html 
Pour accéder aux médias, les tradipraticiens doivent désormais prendre en compte toutes les 
observations faites par la commission technique permanente du Conseil supérieur de l'audiovisuel 

et de la communication (CSAC).La commission technique permanente du Conseil supérieur de 

l'audiovisuel et de la communication (CSAC), a organisé le jeudi 5 juillet 2012, à son siège de 
Gombe, une séance pédagogique à l'attention des tradipraticiens. [...] 
Texte complet et source: Le Potentiel (Kinshasa), 9 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-14   [FR] 

Burkina Faso: CSC - La radio Wendpanga de Ouahigouya mise en 

demeure 

http://fr.allafrica.com/stories/201207091525.html 
La 86e session ordinaire du collège des conseillers s'est tenue le mercredi 27 juin 2012 au siège de 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5892
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5892
http://fr.allafrica.com/stories/201207100828.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5893
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5893
http://fr.allafrica.com/stories/201207091932.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5894
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5894
http://fr.allafrica.com/stories/201207091525.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

23 

l'institution, sous la conduite de sa présidente, Mme Béatrice Damiba. 
Au titre des questions de régulation, le Conseil a autorisé la signature de convention avec la radio 
municipale de Bobo-Dioulasso, après avoir jugé les conditions globalement , réunies par ladite 

station. Il a aussi estimé que la radio « Oméga FM » de Bobo-Dioulasso, qui diffuse ses émissions, 
depuis 2011, devrait démarrer officiellement sans délai ses activités radiophoniques, dans le 
respect de ses obligations réglementaires. 
Les conseillers ont, suite à la diffusion d'une émission de prêches religieux contenant des propos 
injurieux à l'égard du substitut du procureur de Ouahigouya proférés par l'imam Nacanabo 
Moumouni, le 8 juin 2012, sur les antennes de la radio « Wendpanga » de Ouahigouya, formulé 
une mise en demeure à l'encontre de ladite radio de cesser d'une part, la diffusion de prêches de 

nature à troubler l'ordre social, et d'autre part, d'arrêter la diffusion de propos injurieux et de 
respecter les dispositions conventionnelles, réglementaires et législatives, notamment celles 
relatives au respect de l'autorité de la justice et de l'ordre public. 
Le Conseil a par ailleurs adopté une stratégie d'organisation de la couverture médiatique des 
élections municipales et législatives couplées de décembre 2012 et programmé des tournées 
auprès des médias audiovisuels de l'intérieur du pays pour en faire un état des lieux. 
En outre, le Conseil a entendu des comptes-rendus relatifs entre autres, à la réunion de travail 

avec le ministre de la Communication, le 21 juin 2012 autour des dossiers communs, à la 
cérémonie de lancement des programmes d'Impact TV sur satellite, le 16 juin 2012 et à la relance 
des activités radiophoniques de la Radio Notre-Dame du Sahel(Ouahigouya). 
Au titre des informations et des divers, le Conseil a pris connaissance entre autres, de la tenue de 
la Nuit des Galian le 15 juin 2012, du lancement de Facesafrik, un hebdomadaire bilingue, 
français/anglais et du recrutement des onze représentants provinciaux du CSC. 

Source: Sidwaya quotidien (Ouagadougou), 8 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-20   [FR] 

Burkina Faso: Examen des dossiers de radios communales et 
renouvellement de conventions 

http://www.lefaso.net/spip.php?article49238 
La 87e session ordinaire du collège des conseillers du Conseil supérieur de la communication s’est 
tenue le mercredi 11 juillet 2012, au siège de l’institution, sous la présidence de sa présidente, 
Madame Béatrice Damiba. 
Au titre des questions de régulation, le collège des conseillers a accordé un agrément à TV-Com 

Burkina après examen de sa demande d’exploitation d’un service de bouquets de chaînes 
audiovisuelles en mode RDS. Mais avant de pouvoir diffuser des programmes radio et télé, cet 
opérateur devra signer une convention avec le CSC, dans le respect des lois sur la presse. 
Le conseil a examiné des demandes de fréquences de radios communales dont les dossiers restent 
à compléter. Il a, par ailleurs, relevé que trente autres médias audiovisuels n’ont pas honoré leurs 
obligations en matière de renouvèlement de leurs conventions pour la période d’octobre 2012. Le 
CSC se voit obligé d’inviter les promoteurs de ces médias à régulariser leur situation. [...] 

Texte complet et source: Communiqué de presse du Conseil Supérieur de la Communication 
(Ouagadougou), cité par lefaso.net, 20 juil. 2012 

 
RESOURCE                                    FROM :   2012-07-20   [FR] 

Ressource : «La viabilité des radio de proximité, Module 2 » par Search 

for Common Ground 

http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr&context_id=3&context=manuals 
Ce guide de formation pour les stations de radio communautaires, préparé par Search for Common 
Ground, est destiné aux lecteurs intéressés par des projets visant à renforcer les capacités des 

radios rurales indépendantes en Afrique. Ce guide se compose de modules d’apprentissage axés 

sur le renforcement de la viabilité des radios à tous les niveaux : administratifs, financiers, 
programmatiques et organisationnels. Le contenu du Module se base sur des dizaines de 
formations de radios communautaires mises en place par SFCG au Burundi, en République 
Démocratique du Congo, au Libéria et en Sierra Leone. 
Le manuel est composé de différentes sections, chacune décrivant les objectifs et la méthodologie 
des formations. Les sujets abordés comprennent la bonne gouvernance, la gestion administrative, 
les ressources humaines, la programmation de radio communautaire et les procédures financières. 

Ce deuxième module se concentre sur les particularités de la gestion associative et ceux de la 
gestion des ressources humaines. Dans un premier temps, le guide explique la composition et la 
fonction des différentes structures de gestion. La deuxième section développe les détails de la 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5896
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5896
http://www.lefaso.net/spip.php?article49238
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5897
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5897
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr&context_id=3&context=manuals


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

24 

gestion du personnel, notamment les différentes positions au sein de la station et le processus de 
recrutement.  
Pour accéder au manuel, visitez le lien de cette nouvelle.  

Source: RFPA Bulletin d'information, 19 juil. 2012 

 
NEWS                                             FROM :   2012-07-20   [FR] 

Kenya: « Chakruok! Radio Drama » par Well Told Story 

http://www.comminit.com/africa/content/chakruok-radio-drama 

Le manque d'information sur les soins prénataux et l'infection VIH / sida est un problème répandu 
dans les zones rurales de beacoup de pays en Afrique. Les adolescentes mariées dans la province 
de Nyanza, au Kenya, font face à des risques d'infection au VIH plus élevés que les filles non 
mariées mais sexuellement actives de leur âge dans la province et dans d'autres parties du pays. 
En outre, l’utilisation des services de santé génésique, y compris la planification familiale, est 
généralement très faible au sein de la population de cet âge. Les adolescentes mariées sont 
généralement en dehors du milieu scolaire, au-delà de la portée de la plupart des systèmes de 

communications formelles, et sont influencées fortement par leur contexte traditionnel. 

Chakruok!, un feuilleton radiophonique hebdomadaire de 20 minutes accompagné par une 
discussion , a été conçu, créé et distribué par l’organisation « Well Told Story ». La compagnie est 
basée au Kenya ; sa mission est de « produire des outils de communication qui stimulent des 
changements sociaux positifs qui peuvent être prouvés et mesurés ». L’organisation cible des 
auditeurs divers dans de nombreuses langues et a construit le seul réseau de radios indépendantes 
au Kenya. 

Chakruok! est l'un des nombreux projets de « Well Told Story » qui vise à améliorer les conditions 
socio-économiques de la jeunesse kenyane. L'histoire raconte la vie d'une jeune fille mariée 
adolescente. Chakruok! a été enregistré au niveau local, à Nyanza, dans la langue dholuo avec le 
but de parvenir à la communauté Luo et de les engager à travers un dialogue au sujet des jeunes 
filles, du genre, de la sexualité et de la santé maternelle. La série a été proposée à trois principales 
stations de radio FM de Nyanza pour une période de huit mois - chacune ayant rediffusé la série de 

24 semaines à plusieurs reprises en raison de sa popularité. Chakruok! est aussi un des gagnants 
du Prix RFPA 2011. 
Afin de contribuer à un impact plus large et à la viabilité des messages de la série, la production de 
Chakruok! a été accompagnée par des éléments de sensibilisation, chacun visant à élargir l'accès à 
l’information sur la santé reproductive intégrée, la planification familiale et les services VIH pour les 

adolescentes mariées à Nyanza en milieu rural. Le programme comprenait une composante 
interactive, qui permettait aux auditeurs de partager leurs points de vue à travers des appels 

téléphoniques et des SMS. Des brochures et des affiches illustrées ont aussi été utilisées pour 
distribuer des informations sur des sujets spécifiques qui ont été abordés dans le feuilleton 
radiophonique. 
En outre, les émissions ont été mises en valeur par l'assistance des agents de santé 
communautaires qui ont aidé à atteindre les adolescentes mariées et à fournir de l’information sur 
la santé reproductive et le VIH. Le fait que les émissions radiophoniques et interactives ont été 
combinées avec des activités des travailleurs de la santé a contribué à avoir un effet positif plus 

élargi sur la population concernée. 
Pour en savoir plus sur Chakruok!, visitez le lien de cette nouvelle. 
Pour en savoir plus sur les projets de «Well Told Story», visitez le site 
http://wts.co.ke/pudding.php 
Source: RFPA Bulletin d'information, 19 juil. 2012 

 
 
 

ALERT                                            FROM :   2012-07-20   [FR] 

Sénégal: Médias - Les journalistes des radios communautaires initiés à la 
gestion des ressources pub 

http://fr.allafrica.com/stories/201207181495.html 
Les journalistes de six radios communautaires des régions de Sédhiou et de Kédougou suivent, 
depuis mardi et pour trois jours, une session de formation sur les techniques d'animation des 
débats et de réalisation de magazines sur la gouvernance. La rencontre est organisée par l'Institut 
Panos/ Afrique de l'Ouest (Ipao). 

Les journalistes jouent un rôle essentiel dans l'approfondissement de la démocratie et à la 
promotion de l'Etat de droit. Ils contribuent aussi au renforcement de la transparence dans la 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5898
http://www.comminit.com/africa/content/chakruok-radio-drama
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5902
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5902
http://fr.allafrica.com/stories/201207181495.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

25 

gestion des ressources publiques et du contrôle citoyen. C'est dans ce cadre que s'inscrit la session 
de formation de trois jours, organisée à l'intention des journalistes des six radios communautaires 
des régions de Kédougou et de Sédhiou par l'Institut Panos/Afrique de l'Ouest (Ipao). La rencontre 

se tient du 10 au 12 courant, à Kolda, avec comme thème central : « Renforcer le rôle des médias 
pour la transparence dans la gestion des ressources publiques et du contrôle citoyen ». 
Ce projet est financé par l'Ambassade des Pays-Bas au Sénégal. Il s'inscrit dans la mission de 
l'Ipao qui oeuvre, depuis des décennies, pour le renforcement des capacités des médias au Sénégal 
et en Afrique de l'Ouest. Les participants à la présente session seront outillés en matière 
d'animation de débats radiophoniques et de réalisation de magazines sur les thématiques 
identifiées par les acteurs locaux. 

Une étude qui a été menée récemment dans les zones d'intervention du projet a montré que le 
personnel des radios locales avait un très faible niveau et que la plupart d'entre elles n'avaient 
aucun journaliste professionnel au niveau de leur rédaction. 
« Nous avions mené, au mois de juin dernier, une première formation des radios locales de 
Kédougou et de Sédhiou sur les thématiques de la gouvernance, à savoir la gestion du budget des 
collectivités locales, des ressources minières, des ressources forestières et la question du foncier. 
Ce sont des problématiques qui se posent avec acuité dans ces deux régions. C'est la raison pour 

laquelle nous avons jugé qu'avant de faire un renforcement des capacités techniques, il fallait 
procéder à une capacitation thématique », déclare Libasse Hann, chargé de Programme 
gouvernance locale à l'Institut Panos Afrique de l'Ouest (Ipao). 
Il estime que la première formation a été un réel succès si l'on en juge par la qualité des thèmes 
développés par les journalistes au niveau de ces radios et qu'il fallait donc passer à la seconde 
étape conformément à la mission qui lui est assignée par l'Institut Panos. 

« Actuellement, nous sommes à la deuxième étape, c'est-à-dire à la formation en animation de 
débats qui est une formation éditoriale car, nous pensons que dans le domaine de la gouvernance, 
ce qui peut rapidement amener le changement de comportements va forcement passer par le 
changement dans les contenus des productions des médias. 
Et dans le cadre d'une troisième étape, des « clubs radios citoyennes » seront créés afin de mettre 
davantage l'accent sur les préoccupations des citoyens, notamment sur les problèmes de la 
gouvernance. 

Source: Le Soleil (Dakar), 18 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-20   [FR] 

Sénégal: Toubacouta - Atelier de formation pour les animateurs des 
radios communautaires 

http://fr.allafrica.com/stories/201207161981.html 
Un atelier de formation, sur l'approche psychosociale de lutte contre les violences basées sur le 
genre au profit des animateurs des radios communautaires des différents départements du pays, 
s'est ouvert, lundi à Toubacouta (Foundiougne), a constaté l'APS. 
L'atelier est organisé en partenariat avec le ministère de la Famille, de l'Enfance et de 

l'Entrepreneuriat féminin, l'UNESCO et l'UNFPA. Il vise à aider les animateurs à maîtriser une 
bonne attitude de compréhension, d'écoute de sensibilisation des populations rurales, afin de 
prévenir contre le fléau que constituent les violences faites aux femmes et aux enfants. 
La rencontre de quatre jours devra permettre aux participants de bénéficier également de 
renforcement de leur savoir et de leurs capacités d'écoute en matière d'aide et d'accompagnement 
des victimes. 
L'atelier sera mis à profit pour développer des stratégies de pérennisation des Centre multimédia 

communautaires (CMC), l'éducation environnementale, les techniques de montage de programmes 
radio et le marketing social. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 16 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
ALERT                                            FROM :   2012-07-21   [FR] 

RDC: Goma:-les journalistes de Radio Okapi célèbrent la journée 

internationale Nelson Mandela 
http://radiookapi.net/emissions-audio/okapi-service/2012/07/20/goma-les-journalistes-de-radio-okapi-celebrent-la-journee-internationale-nelson-

mandela/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.ne 

Instituée par l’Unesco en novembre 2009, la « journée internationale Nelson Mandela » est 
célébrée le 18 juillet de chaque année. A cet effet, le Secrétaire général de l’Onu a exhorté chaque 
citoyen du monde à consacrer 67 minutes de son temps au service des autres. Le personnel de la 
division de l’information publique de la Monusco a répondu à cet appel en nettoyant deux pavillons 
de l’hôpital provincial du Nord-Kivu. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5903
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5903
http://fr.allafrica.com/stories/201207161981.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5904
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5904
http://radiookapi.net/emissions-audio/okapi-service/2012/07/20/goma-les-journalistes-de-radio-okapi-celebrent-la-journee-internationale-nelson-mandela/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.ne
http://radiookapi.net/emissions-audio/okapi-service/2012/07/20/goma-les-journalistes-de-radio-okapi-celebrent-la-journee-internationale-nelson-mandela/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.ne


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

26 

Sy Koumbo Gali, chef d’antenne Radio Okapi Goma explique à Jody Nkashama comment cette 
activité s’est déroulée. 
Interview et source: Radio Okapi website, 20 juil. 2012 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-23   [FR] 

Sénégal: Vers l'accélération du passage au numérique pour les radios et 
les télévisions 

http://fr.allafrica.com/stories/201207231830.html 
Les ministres chargés de l'Audiovisuel se réuniront d'ici à fin décembre, pour approuver une 
proposition visant à faciliter aux télévisions des huit pays membres de l'Union économique et 
monétaire ouest africaine (UEMOA) leur passage du système analogique au numérique. 
"Une réunion des ministres sectoriels est prévue avant la fin de l'année 2012, pour entériner la 
proposition des experts, en vue de la soumettre à l'adoption du Conseil des ministres statutaire de 

l'UEMOA", rapporte un communiqué parvenu à l'APS. 
Réunis début juillet, à Cotonou (Bénin), à l'initiative de la Commission de l'UEMOA, "ces experts 
ont, à l'unanimité, proposé que les Etats de l'Union adoptent la norme DVB-T2 pour la diffusion et 

MPEG-4 AVC pour la compression". 
Les experts du Bénin, du Burkina Faso, de la Côte d'Ivoire, de la Guinée Bissau, du Mali, du Niger, 
du Sénégal et du Togo ont également élaboré "une feuille de route régionale (...) pour la conduite 
de la transition numérique". 

Ce plan d'action "marque les grandes étapes des activités (juridique, économique, technique et 
communicationnelle) à mener pour achever le processus de transition numérique au plus tard en 
juin 2015", relève le communiqué. 
Selon la même source, "des recommandations importantes ont été faites à l'attention des Etats 
membres et à l'endroit de la Commission de l'UEMOA, pour la réussite du processus de transition 
numérique". 
"Les conclusions de l'atelier de Cotonou, poursuit la même source, vont donner un coup 

d'accélérateur au processus de transition numérique dans les Etats membres de l'UEMOA." 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 23 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
ALERT                                           FROM :   2012-07-23   [FR] 

Madagascar: Radio « Free FM », de nouveau menacée 

http://www.madagascar-tribune.com/Radio-Free-FM-de-nouveau-menacee,17707.html 
Dans le feu d’un reportage, apparemment en direct, lors des événements de ce dimanche 22 juillet 
dans les quartiers militaires d’Ivato, la radio Free FM, a fait selon le ministre de la Communication, 
intervenir sur ses ondes un individu, se déclarant être un sous-officier de l’Armée malagasy et 
membre du Corps des sous-officiers de l’Armée malagasy (COSOFAM), qui a annoncé, toujours 
selon le ministre de la Communication, « la dissolution des actuelles institutions de l’État et la mise 

en place d’un directoire militaire ». De ce fait, et conformément aux textes en vigueur, le radio 
Free FM est passible de poursuites judiciaires pour complicité d’atteinte à la sûreté de l’État pour 
avoir donc diffusé « une prise de pouvoir (coup d’État) et la formation d’un gouvernement fictif 
(directoire militaire) » selon les termes du ministre de la Communication dans un communiqué de 
presse en date de ce 22 juillet 2012. 
La radio Free FM est aussi sous la menace de deux autres chefs d’accusations dont la propagation 
de fausses nouvelles et d’incitation à la haine et à la révolte. Et le communiqué ajoute que des 

mesures vont être prises pour la défense de l’État de droit. 
Faut-il rappeler que la radio Free Fm est la radio qui émet sur 104.2 dont le siège était à 
Ankorondrano, et d’où elle avait été sommée de quitter les lieux. Cette radio a déjà eu maille à 
faire avec le ministère de la Communication parce qu’elle n’aurait pas respecté le cahier de charge 

et avait modifié les grilles de sa programmation originelle sans aviser qui que ce soit. Les deux 
responsables et chroniqueurs de cette station, Lalatiana Rakotondrazafy et Fidèle Razarapiera 
interviennent par téléphone dans leur émission quotidienne « Anao ny fitenenana » (À vous la 

parole) de peur d’être arrêtés par les forces de l’ordre. Pour le simple gens, la station radio Free FM 
serait une station clandestine que le pouvoir laisse faire pour on ne sait quelle raison. 
Source: Madagascar Tribune website, 23 juil. 2012 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-24   [FR] 

RDC: Journée nationale de la presse : l’Omec plaide pour l’accès des 

journalistes à l’information 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5908
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5908
http://fr.allafrica.com/stories/201207231830.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5910
http://www.madagascar-tribune.com/Radio-Free-FM-de-nouveau-menacee,17707.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5912
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5912


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

27 

http://radiookapi.net/actualite/2012/07/23/journee-nationale-de-la-presse-lomec-plaide-pour-lacces-des-journalistes-linformation-des-sources-

officielles/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi. 

« On ne peut pas parler de liberté de presse lorsque le journaliste n’a pas accès à l’information », a 
déclaré dimanche 22 juillet le président de l’Observatoire des médias congolais (Omec), Polydor 
Muboyayi, à l’occasion de la célébration de la journée nationale de la presse en République 
démocratique du Congo (RDC). Célébrée traditionnellement le 22 juillet, cette journée a été 
renvoyée au lundi 23 juillet sur toute l’étendue du pays. 
Pour illustrer les difficultés qu’éprouvent les journalistes congolais à accéder à l’information des 

sources officielles, Polydor Muboyayi a notamment déploré l’immobilisme du ministre des Affaires 
étrangères et de la coopération régionale face à la situation de guerre à l’Est de la RDC. [...] 
Texte complet et source: Radio Okapi website, 23 juil. 2012 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-26   [FR] 

Côte d'Ivoire: Radio Fréquence 2 / Moov ouvre l’antenne aux pays de la 

sous-région 

http://news.abidjan.net/h/437883.html 

Lancée le 23 juillet 2012, la première tranche de l’émission interactive dénommée Moov 
Communauté sur Fréquence 2 a été diffusée le mardi 24 juillet. Les communautés vivant en Côte 

d’Ivoire invitées à l’émission sont celles du Burkina –Faso, Bénin, Ghana, Guinée Conakry, 
Mauritanie, Niger, Nigeria, Mali, Sénégal, Togo. C’est avec les responsables de la communauté de 
Guinée-Conakry que l’animatrice Mariam Coulibaly a ouvert l’antenne les mardi et mercredi de la 
période de lancement. En raison de deux communautés par semaine. Suivront celles du Sénégal 
(les 26 et 27), Burkina Faso (30 et 31 juillet), du Mali (1er et 02 août), etc. L’émission consiste à 
montrer comment est faite l’organisation au niveau de la société (subdivision de la société, les 
lignages, les castes, les droits d'aînesse) et mettra l’accent sur la place de la femme. Elle mettra 

aussi en évidence les atouts naturels et culturels du pays visité, les sites touristiques, les grands 
groupes ethniques qui existent, les habitudes culinaires. Comme un carnet de voyage, l’émission 
indique également les périodes favorables pour un voyage dans le pays. La société de téléphonie 
dont le nom est associé à l’émission fait gagner chaque jour, dans la période de diffusion, aux 
auditeurs et participants des gadgets (kits, recharges, tee-shirts, casquettes. A partir du 3 août, ce 
sont des packs (téléphone + puce) qui seront offerts.  
Source : L'intelligent d'Abidjan (Quotidien), 25 juil. 2012; information transmise à TRRAACE par 

Serge Adam's Diakité (journaliste à Atlantique FM 107.2 Abidjan ) 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-26   [FR] 

Burkina Faso: La Nuit du communicateur: Rachelle Somé rafle plusieurs 
prix 

http://ouestafrikablog.net/la-nuit-du-communicateur-rachelle-some-rafle-plusieurs-prix/ 
[...] Le prix « Galian » (tam-tam en langue nationale Mooré) se compose d’un trophée, d’une 
attestation et d’une enveloppe d’un demi-million de F CFA. Cette année, la moisson a été plus 
abondante. Le nombre de postulants et de lauréats a connu une hausse par rapport à l’an passé, 
ceux-ci étant respectivement de 276 et 42 contre 175 et 28 en 2011. 

Au titre des prix spéciaux, ce sont sept ministères et huit institutions qui ont offert ces prix, d’une 
valeur de 500 000F chacun au lauréat dont l’article aurait traité des questions illustrant au mieux 
son secteur d’activité. 
Un prix d’honneur a été décerné à Alimata Salembéré, présidente d’honneur des prix « Galian » 
2012, et un autre « Galian » d’hommage à feu Samuel Kiendrébéogo, précédemment journaliste à 
la Voix de l’Amérique. Le regretté avait institué depuis 2004, un prix spécial dénommé « Prix 

Samuel Kiendré » qui récompense l’excellence féminine au sein des médias. Ce prix est revenu 
cette année à Mlle Rachelle Somé de Radio Pulsar de Ouagadougou, qui a été la grande gagnante 

des »Galian » 2012. [...] 
Texte complet et source : Ouest Afrika Blog, 2 juil. 2012; information transmise à TRRAACE par 
Serge Adam's Diakité (journaliste à Atlantique FM 107.2 Abidjan ) 

 
NEWS                                            FROM :   2012-07-27   [FR] 

Angola: La définition de l'ordre d'utilisation des espaces d'antennes 

http://fr.allafrica.com/stories/201207251069.html 
L'ordre des temps d'antenne à la Radio Nationale d'Angola (RNA) et Télévision Publique d'Angola 
(TPA), qui sera usé par les partis politiques concourant aux élections générales du 31 aoùt, durant 
la campagne électorale, a été établi mercredi, par la Commission Nationale Electorale (CNE). 

http://radiookapi.net/actualite/2012/07/23/journee-nationale-de-la-presse-lomec-plaide-pour-lacces-des-journalistes-linformation-des-sources-officielles/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.
http://radiookapi.net/actualite/2012/07/23/journee-nationale-de-la-presse-lomec-plaide-pour-lacces-des-journalistes-linformation-des-sources-officielles/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A%20radiookapi%2Factu%20%28Radiookapi.
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5914
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5914
http://news.abidjan.net/h/437883.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5915
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5915
http://ouestafrikablog.net/la-nuit-du-communicateur-rachelle-some-rafle-plusieurs-prix/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5918
http://fr.allafrica.com/stories/201207251069.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

28 

Le tirage au sort des temps d'antenne a eu lieu au Centre de Conventions de Talatona, dans une 
cérémonie orientée par le président de la CNE, Silva Neto, en présence des mandataires des partis 
concurrents, des entités éclesiastiques, entre autres invités. 

Selon la Loi sur les Elections Générales, le temps d'antenne est de 10 minutes à la Radio et cinq 
minutes à la télévision. De ce fait, l'espace débutera à 15h00 à la Radio et à 20h00 à la Télévision 
Publique d'Angola. 
À la radio, le premier parti qui fera l'usage d'espace pour présenter son programme électoral et 
convaicre les électeurs sera le FNLA, suivi de la CPO, du PAPOD, de FUMA, de CASA-CE, du MPLA, 
du PRS, de l'UNITA et de la ND. 
À la Télévision Publique d'Angola le premier parti à intervenir sera la coalition FUMA, suivie de la 

CPO, de la ND, du PAPOD, de CASA-CE, de l'UNITA, du FNLA, du PRS et du MPLA. La campagne 
électorale s'ouvre le 31 juillet et termine à 0h00 du jour précédant la date des élections, soit le 30 
août 2012. 
Source: Angolapress (Luanda), 25 juil. 2012; repris et distribué par allAfrica.com 

 
ALERT                                            FROM :   2012-08-01   [FR] 

Rwanda: Un journaliste libéré après 3 mois de prison 

http://fr.rsf.org/rwanda-un-journaliste-acquitte-apres-31-07-2012,43135.html 
Détenu depuis le 24 avril 2012, Habarugira Epaphrodite, ex-journaliste à la radio communautaire 
Huguka, a été acquitté par le tribunal de grande instance de Muhanga (Sud), le 30 juillet. Il doit 
retrouver sa liberté le 31 juillet. 
Le Procureur avait requis contre lui une peine de six ans de prison et une amende de 200.000 

francs rwandais (environ 260 euros), pour des propos minimisant le génocide et pour "propagation 
de l’idéologie du génocide". Le juge a finalement estimé que les accusations retenues contre le 
journaliste n’étaient pas fondées. 
"Nous sommes soulagés par ce verdict. Un seul constat s’impose : Habarugira Epaphrodite a passé 
trois mois en prison pour rien. D’un simple lapsus à l’antenne la justice avait monté cette affaire en 
épingle. Nous espérons que le journaliste retrouvera rapidement un travail sans que cet incident 

nuise à sa carrière", a déclaré Reporters sans frontières. 
Suite à son lapsus, le journaliste avait été licencié de son emploi à la radio, avant d’être poursuivi 
pénalement. 
Source: Reporters sans frontières (Paris), Site, 1 août 2012 

 
NEWS                                            FROM :   2012-08-02   [FR] 

Pays-Bas/Afrique: Radio Nederland a un nouveau directeur 

http://www.rnw.nl/afrique/article/radio-nederland-a-un-nouveau-directeur 
Radio Nederland Wereldomroep a un nouveau directeur. Il s'agit de Robert Zaal, actuellement à la 
tête du Dutch media group RTV North Holland. 
Robert Zaal sera chargé de la mise en oeuvre de la nouvelle mission de RNW, portant 
principalement sur la promotion de la liberté d'expression. Dès 2013, RNW opérera principalement 

en Afrique et dans le monde arabe, mais aussi dans des pays comme la Chine, Cuba, le Venezuela 
et le Mexique. [...] 
Texte complet et source: Radio Nederland website (Hilversum), 27 juil. 2012 ; information 
transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Atlantique FM 107.2 Abidjan) 

 
RESOURCE                                     FROM :   2012-08-03   [FR] 

Monde: La WACC lance un appel pour de nouvelles demandes de projets 

http://www.waccglobal.org/fr/programmes/wacc-project-support-how-does-it-work.html 

Dans le contexte du nouvel Plan Stratégique de la WACC 2012-2016, les partenaires qui travaillent 
dans le domaine de la communication sont invités à présenter des sommaires de demandes pour 
des projets commençant au début de 2013. Le processus de demande est constitué de deux 
étapes. 

Première étape: Sommaires de demandes. Les candidats sont invités à remplir un formulaire 
simplifié sur la base des critères pour le soutien des projets. La date limite pour les projets 
commençant au début de 2013 est le 3 septembre 2012. 
La WACC passera en revue les sommaires de demandes dans le contexte des critères et des 
priorités actuelles du programme. Certains candidats seulement seront invités à soumettre une 
demande complète. Les décisions seront prises pour le 24 septembre 2012. 

Deuxième étape: Demandes complètes. Les candidats sélectionnés seront invités à soumettre une 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5923
http://fr.rsf.org/rwanda-un-journaliste-acquitte-apres-31-07-2012,43135.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5926
http://www.rnw.nl/afrique/article/radio-nederland-a-un-nouveau-directeur
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5928
http://www.waccglobal.org/fr/programmes/wacc-project-support-how-does-it-work.html


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

29 

demande complète pour la date limite du 21 octobre. Les décisions finales seront communiquées 
aux candidats le 5 décembre 2012. 
Tous les détails se trouvent sur le lien de cette nouvelle. 

Source: Media Action (WACC, Toronto), June/July 2012; e-newsletter 2 Aug. 2012 

 
NEWS                                            FROM :   2012-08-03   [FR] 

Soudan du Sud: Réseau de radios communautaires au Soudan du Sud 

http://www.internews.org/our-stories/program-news/research-shows-importance-community-

radio-south-sudan 
Pendant des décennies, la radio a été le principal véhicule pour diffuser l'information au Soudan, 
comme dans beaucoup d'endroits en Afrique où l'alphabétisation est faible, l'électricité est 
irrégulière, et les médias disponibles sont peu nombreux. Lorsque Salva Kiir, premier vice-
président du Soudan et président du Sud-Soudan, a visité l’État du Nil bleu en 2009, et ce pour la 
première fois depuis 2005, les principales chaînes de média du Soudan ont couvert son discours. 
Mais en raison de l'absence d'infrastructures au Soudan du Sud, un seul média a été en mesure de 

diffuser le discours en direct. Cette station, al Mujtama Fi Kurmuk Radio 88FM, a permis à la 

population de cette région montagneuse du Soudan d'entendre Kiir parler directement, sans 
montage ou censure des médias gouvernementaux. Au cours de la période précédant le discours, 
la station a organisé une discussion autour de l'importance de la visite et pour débattre de ce que 
pourrait dire Kiir et quelles pourraient être les questions qu'il allait aborder. Après le discours, le 
directeur de la station a récapitulé les points saillants et a invité deux Soudanais travaillant pour 
des ONG à Kurmuk à partager ce qu'ils pensaient être les sujets les plus importants. Grâce à Radio 

Al Mujtami Fi Kurmuk, l’information a voyagé beaucoup plus loin et beaucoup plus vite – un facteur 
de grande importance dans une région qui allait exercer son droit de consultation populaire pour 
décider si elle décidait de rejoindre le nord ou de choisir un sud indépendant. 
Radio Al Mujtama Fi Kurmuk est l'une des cinq stations de radio communautaires qui forment le 
réseau de radios communautaires au Soudan du Sud soutenu par Internews depuis 2009. Les 
stations de radio, animées par des journalistes soudanais formés par Internews, diffusent une série 

de nouvelles, d'information, et une programmation musicale dans les langues locales pour en 
moyenne huit heures par jour. Les stations sont à Malualkon dans la région Nord de Bahr el-
Ghazal; Leer dans la région Unity State, et Turalei dans Warrap qui diffuse dans la région contestée 
d'Abyei. Deux autres stations sont situées dans les zones transitoires de Kauda, dans les monts 
Nuba du sud Kordofan et dans Kurmuk la région Nil bleu. Le réseau dispose d'une audience 

estimée à 1,7 millions d’auditeurs. 
Les stations diffusent des nouvelles et de l'information sur des sujets tels que l'agriculture, 

l'alphabétisation des adultes, la santé, la tolérance culturelle, l'hygiène, et la construction de la 
paix. Les programmes traitent aussi les questions liées aux réfugiés et au processus de 
rapatriement et servent de forum de dialogue et de débat au niveau local. En 2011, après avoir 
participé à une formation sur le reportage objectif et sensible au conflit, les journalistes du réseau 
ont couvert le processus de référendum au sein de leurs communautés et ont veillé à s'assurer qu'il 
n'y ait pas de reportages diffusés par la station qui inciteraient la communauté à la violence ou au 
conflit. Avant le référendum, les journalistes ont analysé des scénarios possibles pour la période 

d’après référendum afin d'élaborer des programmes pour promouvoir la coexistence pacifique au 
sein des communautés indépendamment du résultat du référendum. 
Le réseau de radios communautaires au Soudan du Sud facilite donc le dialogue entre les citoyens 
et les autorités. Par le biais de sa programmation, il offre un espace démocratique de dialogue et 
de libre expression pour les communautés isolées. Les sujets abordés dans les émissions 
encouragent les parents à éduquer leurs filles et à contribuer au débat sur la fin des pratiques 

traditionnelles néfastes. Les programmes de radio mettent également l’accent sur les femmes et 
célèbrent les cultures et les langues locales, ce qui favorise la tolérance culturelle dans le Soudan 

du Sud qui abrite des ethnies diverses. 
Pour en savoir plus sur la programmation du réseau, visitez le site 
http://www.internews.org/where-we-work/sub-saharan-africa/republic-south-sudan  
Pour en savoir plus sur l’impact du réseau au Soudan du Sud, visitez le lien de cette nouvelle. 
Source: RFPA Bulletin d'information, 2 aout 2012 

 
NEWS                                            FROM :   2012-08-04   [FR] 

Côte d'Ivoire: Daloa - Le Lions Club équipe la radio "Tchrato" 
http://aip.ci/1267-DpH-Daloa%20%20Le%20Lions%20Club%20%C3%A9quipe%20la%20radio%20%22Tchrato%22 

Le Lions Club Daloa-Ouest a fait don, samedi, d’un ensemble d’équipements à la radio locale 
"Tchrato", dans le cadre du mandat 2012-2013, présidé par le Dr Yavo Hubert. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5930
http://www.internews.org/our-stories/program-news/research-shows-importance-community-radio-south-sudan
http://www.internews.org/our-stories/program-news/research-shows-importance-community-radio-south-sudan
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5931
http://aip.ci/1267-DpH-Daloa%20%20Le%20Lions%20Club%20%C3%A9quipe%20la%20radio%20%22Tchrato%22


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

30 

Daloa, 29 juil (AIP)- Le Lions Club Daloa-Ouest a fait don, samedi, d’un ensemble d’équipements à 
la radio locale "Tchrato", dans le cadre du mandat 2012-2013, présidé par le Dr Yavo Hubert. 
Il s’agit de deux brasseurs et d’un ventilateur pour l’aération des bureaux, de cinq postes radio 

pour l’écoute des reporters sur les terrains de retransmission, de 10 rames de papier, de trois 
paquets de stylos à bille, le tout évalué à plus de 100.000 FCFA. 
Pour le nouveau président du Lions Club Daloa-Ouest, ce don s’inscrit dans le cadre d’un 
partenariat avec la radio locale. Il répond, a-t-il précisé, aux promesses faites par ses 
prédécesseurs qui avaient souhaité aider la radio Tchrato à satisfaire des besoins courants 
nécessaires à son bon fonctionnement. 
Source : Agence Ivoirienne de Presse (Abidjan), 29 juil. 2012 ; information transmise à TRRAACE 

par Serge Adam's Diakité (journaliste à Atlantique FM 107.2 Abidjan) 

 
NEWS                                            FROM :   2012-08-04   [FR] 

Côte d'Ivoire: L'ONUCI entend renforcer les moyens des médias ivoiriens 
http://aip.ci/1418-DpH-

M%C3%A9dias%20%20LONUCI%20entend%20renforcer%20les%20moyens%20des%20m%C3%A9dias%20ivoiriens(B.%20Koenders) 

Le représentant spécial de l’Opération des Nations-Unies en Côte d’Ivoire(ONUCI), Bert Koenders, 

a promis, ce jeudi, au cabinet du ministère de la Communication (Plateau, 22è étage, Tour C), 
renforcer les moyens des médias ivoiriens qui jouent un rôle important d 
Abidjan, 02 août(AIP)- Le représentant spécial de l’Opération des Nations-Unies en Côte 

d’Ivoire(ONUCI), Bert Koenders, a promis, ce jeudi, au cabinet du ministère de la Communication 
(Plateau, 22è étage, Tour C), renforcer les moyens des médias ivoiriens qui jouent un rôle 
important dans le processus de réconciliation, en présence du ministre ivoirien de la 
Communication, Souléïmane Coty Diakité. 
"La communication est un aspect important dans le processus de réconciliation ; elle a une 
influence sur les populations; nous sommes prêts à fournir des moyens pour les médias", a déclaré 
M. Koenders, lors de son audience avec le ministre ivoirien de la Communication, Souléïmane Coty 

Diakité. 
" Votre visite nous honore ; elle ne pourrait être bénéfique que pour la Côte d’Ivoire et les Nations-
Unies, pour le renforcement de la presse ivoirienne...la cohésion sociale et la réconciliation 
nationale", a-t-il reconnu, se réjouissant de l'engagement de l'ONUCI à apporter au secteur des 
médias son appui stratégique à cet effet, par le biais du renforcement des capacités, a-t-il souligné, 
par sa part , le représentant spécial du secrétaire général de l'ONU en Côte d'Ivoire. 

L’ONUCI, dans la résolution 1572 prise en 2004, a pour mission d’assurer une surveillance 

renforcée des médias, notamment les émissions de radio et de télévision incitant à la haine, à 
l’intolérance et à la violence. En vue d'accompagner efficacement la mission, le gouvernement 
ivoirien, par le truchement du ministère de la Communication, a institué une plate-forme de 
coopération technique entre l’ONUCI et la Radiodiffusion Télévision ivoirienne(RTI). Cette plate-
forme a permis la mise en oeuvre d'un partenariat entre ONUCI-FM et la RTI. 
Source : Agence Ivoirienne de Presse (Abidjan), 02 août 2012; information transmise à TRRAACE 

par Serge Adam's Diakité (journaliste à Atlantique FM 107.2 Abidjan) 

 
 

  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5932
http://aip.ci/1418-DpH-M%C3%A9dias%20%20LONUCI%20entend%20renforcer%20les%20moyens%20des%20m%C3%A9dias%20ivoiriens(B.%20Koenders)
http://aip.ci/1418-DpH-M%C3%A9dias%20%20LONUCI%20entend%20renforcer%20les%20moyens%20des%20m%C3%A9dias%20ivoiriens(B.%20Koenders)


TRRAACE – E-BULLETIN 160   

© Mediafrica.Net 2012  04/08//2012 

31 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 

TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemecabf.org  

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 
 

 

 
 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

Unsubscribe / Désabonnement : 
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemecabf.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

